دانلود کتاب شرح سفری به ایالت خراسان جلد دوم کلنل سی ام مگ گرگر PDF

مجانی !

پی دی اف کتاب شرح سفری به ایالت خراسان جلد دوم کلنل سی ام مگ گرگر ، برای دانلود کلیک کنید.

دسته:

توضیحات

کتاب شرح سفری به ایالت خراسان جلد دوم کلنل سی ام مگ گرگر PDF توسط وب سایت جزوه پرو برای شما عزیزان تهیه شده است ، در کتاب درباره اقوام طوایف و ملیت‌های مختلفی که در استان خراسان زندگی می‌کنند. فراهم آمده طی آن مخاطبان با پیشینه این اقوام شیوه زندگی کسب و کار همچنین آداب و رسوم سنن موسیقی و فرهنگ رایج در میان آن‌ها آشنا می‌شوند.

افزون بر آن تاریخچه استان خراسان و فراز و نشیب‌های آن در طول تاریخ گویش و زبان مردم نیز اطلاعات جغرافیایی پراکندگی جمعیت مربوط به استان از دیگر مطالب مندرج در کتاب است. 

کتاب حاضر در دو جلد از سفرنامهٔ کلنل سی ام مک گرگر، افسر ارتش انگلیس در عهد ملکه ویکتوریا است.

وی در سال 1875 میلادی «بیش از 147 سال قبل، یعنی اوایل سلطنت ناصرالدین شاه قاجار در ایران» به نواحی مشهد، سرخس، درگز، شاهرود و بخشی از نواحی شمال ایران مسافرت می کند. سپس بعد از شمال غربی افغانستان از طریق روسیه به اروپا باز می گردد.

نویسنده بیشتر از دید نظامی به مناطق مورد نظر و رویدادها نگریسته است. ولی در این میان، مسائل گوناگون جغرافیایی، سیاسی، تاریخی و اجتماعی را از نظر دور نداشته است. همچنین گاه به تفصیل مکان ها را مورد بحث قرار داده است.

جلد اول این سفرنامه را مترجم محترم آقای مجید مهدی زاده و جلد دوم آن را آقای اسدالله توکلی طبسی به فارسی برگردان کردند.

در پیشگفتار جلد اول کتاب شرح سفری به ایالت خراسان جلد دوم چنین آمده است:

«نویسنده هر چند مسائل مورد نظر و علاقه خود را به خوبی دیده و به دقت منعکس کرده است. اما جسته و گریخته بنا به تعصب ملی و غرور و خودبینی که در اتباع ابرقدرت آن روز نمی توانسته است خصیصه ای غیر طبیعی باشد، نسبت به قشرهایی از مردم یا قومی خاص و یا حتی مردم یک شهر اظهار نظرهای درشت و ناهنجار کرده است.»
در عین حال کلنل سی ام مک گرگر، اطلاعات مفیدی درباره وضع جغرافیایی، راه های ارتباطی، روستاها و وضع زندگی روستانشینان آن زمان به دست می دهد، که اهمیت زیادی در بر دارد.

ولی متأسفانه از آنجا که نام روستاها را غالباً از زبان روستاییان شنیده در ضبط صحیح آنها دقت نکرده است. و از طرفی بعضی از این روستاها، قلاع و کاروان سراها یا از میان رفته اند یا تغییر نام داده اند، و یا در دل شهرها گم شده اند. تعدادی از نام های آنها با تمام کوششی که از سوی مترجم کتاب حاضر به عمل آمده همچنان ناخوانا و مبهم بر جای مانده است.

📙💌 فایل های پیشنهادی جزوه پرو :

دانلود کتاب شرح سفری به ایالت خراسان جلد اول کلنل سی ام مگ گرگر PDF

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

توضیحات تکمیلی

نوع فایل

PDF

حجم فایل

5 مگابایت

تعداد صفحات

296 صفحه

نویسنده

کلنل سی ام مگ گرگر

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دانلود کتاب شرح سفری به ایالت خراسان جلد دوم کلنل سی ام مگ گرگر PDF”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *