دانلود کتاب منابع مکتوب دین زردشت مری بویس PDF

35000تومان

پی دی اف کتاب منابع مکتوب دین زردشت مری بویس ، برای دانلود کلیک کنید .

توضیحات

کتاب منابع مکتوب دین زردشت مری بویس PDF توسط وب سایت جزوه پرو برای شما عزیزان تهیه شده است ، کتاب حاضر که نخستین بار در سال 1984 در منچستر منتشر شد ، یکی از آثار برجسته و ماندگار دانشمند فقید ، پرفسور مری بویس ، است .

این کتاب که به عنوان کتاب درسی برای دانشجویان رشته‌های ادیان ، فرهنگ و تاریخ تدوین شده ، در یازده فصل به بررسی جامع آثار و منابع مکتوب دین زردشت از کهن‌ترین سروده‌های گاهان و یشت‌های اوستا تا متون متاخرتر پارسیان می‌پردازد . بویس با بهره‌گیری از دانش گسترده‌اش در زمینه زبان‌ها و آیین‌های ایران باستان ، توانسته است مجموعه‌ای منسجم از مهم‌ترین متون دینی زردشتی را گردآوری کند که تصویری روشن از اندیشه‌ها و جهان‌بینی ایرانیان باستان ارائه می‌دهد . 

درباره‌ی کتاب زردشتیان : باورها و آداب دینی آن‌ها

این کتاب تاریخ پیوسته‌ی دین زردشتی را در یک بازه‌ی زمانی حدود 3500ساله دنبال می‌کند . آیین زردشتی که ابتدا در میان عشایر در استپ‌های آسیا رواج داده شد ، به دین رسمی سه امپراتوری بزرگ ایران ، یعنی هخامنشیان ، سلوکیان و ساسانیان تبدیل شده بود.  همچنین تأثیر قابل‌توجهی بر بودیسم ، یهودیت ، مسیحیت و اسلام گذاشت .

با این وجود با فتح ایران توسط اعراب مسلمان ، دین زردشتی قدرت سکولار خود را از دست داد ، اما همچنان به عنوان یک دین اقلیت به حیات خود ادامه داد . مری بویس ( Mary Boyce ) در کتاب زردشتیان : باورها و آداب دینی آن‌ها ( Zoroastrians ; The Library of Religious Beliefs and Practices ) ، از جزئیات این دین کهن می‌گوید و این اثر را به عنوان منبعی غنی برای مطالعه‌ای دقیق بر دین زردشتی نگاشته است .

نویسنده روایت خود را با توصیف ریشه‌های باستانی آیین زردشتی آغاز می‌کند . دینی که قدمت آن به هزاره‌ی دوم پیش از میلاد برمی‌گردد ، که آن را به عنوان قدیمی‌ترین دین توحیدی می‌شناسند . بویس این آیین را از جنبه‌های گوناگون تاریخی، گستردگی جغرافیایی و ابعاد الهی و معنوی آن مورد بررسی قرار داده است . در ادامه ، به پیشینه‌ی آیینی ، کیهانی و به طور کلی الهیات آیین زردشتی می‌پردازد .

همچنین در زردشتیان ، باورها و آداب دینی آن‌ها، به طرز ماهرانه‌ای توضیح می‌دهد که چه ایده‌هایی از دین زردشت در سایر آیین‌های دینی جهان مانند بودیسم ، یهودیت ، مسیحیت و اسلام پیاده‌سازی شدند و از طرفی چه مفاهیم دیگری مانند ظهور یک منجی ، بهشت ​​و جهنم ، یا انتقال دانش از طریق وحی همگی با دین زردشتی مشترک هستند .

این کتاب همچنین بررسی دقیقی از روند تغییر آیین زردشتی در سه پادشاهی اصلی متوالی ایرانی هخامنشی ، سلوکی و ساسانی است که در مجموع بیش از 1000 سال حکومت کردند ؛ بر همین اساس دین زردشتی برای بیش از 1000 سال به عنوان دین رسمی ایران شناخته می‌شده است .

کتاب زردشتیان باورها و آداب دینی آن‌ها نمونه‌ای مثال‌زدنی از اثری با ارجاع به مطالعات دینی کاملاً موثق ، دقیق و بی‌طرفانه است . با این حال کلماتی از زبان عامیانه‌ی باستانی که می‌تواند برای برخی افراد ناآشنا باشند در این کتاب آمده‌اند .

با این وجود مطالعه‌ی دقیق اثر برای درک محتوای کتاب کافی خواهد بود و متن پیچیدگی به‌خصوصی ندارد . این کتاب دین زردشتی ، پیروان این دین ، سلسله مراتب و تعهد آن‌ها حتی در زمان حکومت حاکمان بیگانه و ظهور مذاهب آن‌ها را نشان می‌دهد .

از آن‌جا که منابع متعددی برای کسب اطلاعات از آیین زردشتیان تألیف نشده و بسیاری از منابع موجود به اندازه‌ای که باید ، کامل و جامع نیستند ، کمبود یک منبع غنی برای دانستن از دین زردشتی ، به‌خصوص برای دانشجویان رشته‌های تاریخ یا ادیان احساس می‌شود .

فهرست مطالب کتاب منابع مکتوب دین زردشت مری بویس 

بخش اول :

  • مقدمه
  • منابع مکتوب
  • پیشینه آیین زردشتی
  • زردشت و آموزه هایش
  • و …

بخش دوم : سنت و آموزه

  • مطالب قدیمی از یشت‌ها
  • سرودهایی از گاهان
  • گزیده ای از متنون زند اوستای گم شده

بخش سوم : ستایش ، نیایش و اعتراف

  • گزیده ای از یسنهی هپتنگهایتی
  • گزیده هایی از متون آیینی یسنه و مراسم تهیه و نثار هوم
  • چهار دعای اصلی
  • و …

بخش یازدهم : دین زردشتی در دوره معاصر : سده های هجدهم و نوزدهم میلادی

  • گزیده ای از نوشته های اروپاییان درباره ثنویت از سده نوزدهم میلادی
  • از متون تئوسوفی پارسی
  • از آثار اصلاح طلبان میانه رو و تندرو
  • و …

📙💌 فایل های پیشنهادی جزوه پرو :

دانلود کتاب نامۀ دانشوران ناصری جزء اول دانشمندان نامی PDF

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

توضیحات تکمیلی

نوع فایل

PDF

حجم فایل

4 مگابایت

تعداد صفحات

249 صفحه

نویسنده

مری بویس

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دانلود کتاب منابع مکتوب دین زردشت مری بویس PDF”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *