دانلود کتاب ایرج میرزا محمد جعفر محجوب PDF

40000تومان

پی دی اف کتاب ایرج میرزا محمد جعفر محجوب ، برای دانلود کلیک کنید .

دسته:

توضیحات

کتاب ایرج میرزا محمد جعفر محجوب PDF  توسط وب سایت جزوه پرو برای شما عزیزان تهیه شده است ، کتاب “ تحقیق در احوال و آثار و افکار و اشعار ایرج میرزا و خاندان و نیاکان او ” ، که به کوشش محمد جعفر محجوب و توسط انتشارات اندیشه در سال 1345 منتشر شده است ، یکی از منابع ارزشمند دربارهٔ زندگی و آثار ایرج میرزا ، شاعر برجسته عصر مشروطیت و از پیشگامان تجدد در ادبیات فارسی ، به شمار می‌رود .

این کتاب با بررسی دقیق زندگی، جایگاه اجتماعی ، و اشعار ایرج ، تصویری جامع از تحولات فکری و هنری او ارائه می‌دهد . در این اثر ، خوانندگان با ابعاد مختلف شخصیت ادبی ایرج آشنا می‌شوند، به‌ویژه با اشعاری که دارای مضامین اجتماعی ، انتقادی ، و تربیتی بوده و تأثیری عمیق بر شعر دوره مشروطیت گذاشته‌اند .

این کتاب که به دلیل شامل بودن هزلیات ایرج و کم‌یاب بودن آن در قطع وزیری و با جلد زرد و قرمز منتشر شده ، یکی از مهم‌ترین منابع در شناخت آثار و اندیشه‌های این شاعر نامدار محسوب می‌شود .

ایرج میرزا که بود ؟

ایرج میرزا متولد مهرماه 1253 خورشیدی در تبریز ملقب به « جلال الممالک » و « فخرالشعرا » ، از جمله شاعران برجستهٔ ایرانی در عصر مشروطیت ( اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی ) و از پیشگامان تجدد در ادبیات فارسی بود .

ایرج میرزا در قالب های گوناگون شعر سروده و ارزشمندترین اشعارش مضامین انتقادی ، اجتماعی ، احساسی و تربیتی دارند . شعر ایرج ساده و روان و گاهی دربرگیرندهٔ واژه ها و گفتارهای عامیانه است و اشعار او از جمله اشعار اثرگذار بر شعر دوره مشروطیت بود .

او فرزند صدرالشعرا غلامحسین میرزا ، نوهٔ ایرج پسر فتحعلی شاه و نتیجهٔ فتحعلی شاه قاجار بود . تحصیلاتش در مدرسه دارالفنون تبریز صورت گرفت و در همان مدرسه مقدمات عربی و فرانسه را آموخت . وقتی امیرنظام گروسی مدرسه مظفری را در تبریز تأسیس کرد ، ایرج میرزا سمت معاونت آن مدرسه را یافت و در این سمت مدیریت ماهنامه ورقه ( نخستین نشریه دانشجویی تبریز ) را برعهده گرفت .

در نوزده سالگی لقب « ایرج بن صدرالشعرا » یافت . لیکن بزودی از شاعری دربار کناره گرفت و به مشاغل دولتی مختلفی از جمله کار در وزارت فرهنگ ( معارف آن زمان ) پرداخت . سپس به استخدام اداره گمرک درآمد و پس از مشروطیت هم در مشاغل مختلف دولتی از جمله وزارت کشور در سمت فرماندار آباده و معاونت استانداری اصفهان خدمت کرد .

ایرج میرزا در پی یک سکته قلبی در 51 سالگی به تاریخ‏ 22 اسفند 1304 خورشیدی در منزلی در تهران درگذشت . ایرج میرزا به زبان های فارسی ، ترکی آذربایجانی ، عربی و فرانسه تسلط داشت و روسی نیز می دانست و خط نستعلیق را خوب می نوشت . آرامگاه ظهیرالدوله خانه ابدی ایرج میرزا شد .

📙💌 فایل های پیشنهادی جزوه پرو :

دانلود کتاب علویه خانم و ولنگاری صادق هدایت PDF

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

توضیحات تکمیلی

نوع فایل

PDF

حجم فایل

45 مگابایت

تعداد صفحات

383 صفحه

نویسنده

محمد جعفر محجوب

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دانلود کتاب ایرج میرزا محمد جعفر محجوب PDF”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *