دانلود کتاب مشعشعیان محمدعلی رنجبر PDF

40000تومان

پی دی اف دانلود کتاب مشعشعیان محمدعلی رنجبر ، برای دانلود کلیک کنید.

دسته:

توضیحات

کتاب مشعشعیان محمدعلی رنجبر PDF توسط وب سایت جزوه پرو برای شما عزیزان تهیه شده است ، کتاب حاضر به فرقه مشعشعیان و حکومت شیعی می پردازد که جنبشی با خوانشی خاص از تشیع بودند و در دل شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قرن نهم شکل گرفتند که فارغ از عملکرد شان، پرداختن به ریشه های شکل گیری شان و همچنین بنیان های فکری و عقیدتی شان در آن دوران خاص، از جنبه تاریخی و تحلیل حیات فکری اهل تشیع در ایران تا به امروز، بسیار مهم است. 

معرفی کتاب مشعشعیان محمدعلی رنجبر:

یکی از آن انبوهه‌ی فرقه‌هایی که ره افسانه زدند، فرقه‌ی مشعشعیان بودند که در یکی از سده‌های سراسر آشفتگی جغرافیای ایران یعنی سده‌ی نهم سربرآوردند و بنیان‌گذارشان از نیابت شروع کرد و به ادعای امام منجی بودن رسید و در ادامه نیز پسرش سر کار آمد که ادعای خدایی کرد! مشعشعیان در مدت هفتاد سال حکومت در جلگه‌ی خوزستان به مرکزیت هویزه، علاوه بر ادعای خدایی و منجی عالم بودن و ده‌ها تفسیر و خوانش عجیب و غریب از دین، با اغراق در تفسیر خاصی از مذهب تشیع، تا توانستند هم جنگ و کشتار و خونریزی در کارنامه‌ی خود باقی گذاشتند.
کتاب «مشعشعیان: ماهیت فکری اجتماعی» به این فرقه و حکومت شیعی می‌پردازد که جنبشی با خوانشی خاص از تشیع بودند و در دل شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قرن نهم شکل گرفتند که فارغ از عملکردشان، پرداختن به ریشه‌های شکل‌گیری‌شان و هم‌چنین بنیان‌های فکری و عقیدتی‌شان در آن دوران خاص، از جنبه‌ی تاریخی و تحلیل حیات فکری اهل تشیع در ایران تا به امروز، بسیار مهم است.
مشعشعیان نوشته‌ی «محمدعلی رنجبر»، تحقیقی تاریخی درباره‌ی یکی از مهم‌ترین فرقه‌های شیعه است که هم‌زمان با مهم‌ترین جنبش و حکومت شیعی تا آن دوران یعنی صفویه شکل گرفتند و با توجه به نفوذ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی‌شان در خوزستان و عراق، حتی پس از سرنگونی حکومت‌شان در زمان شاه اسماعیل، والی‌گری‌شان در آن منطقه تا دوران پهلوی ادامه یافت.

معرفی محمدعلی رنجبر:

علی‌محمد رنجبر (1322)، استاد ایرانی مهندسی برق بود. او اولین رئیس دانشگاه صنعتی شریف پس از انقلاب اسلامی ایران بود. او در شهر بروجرد به دنیا آمد. فوق لیسانس و دکترای خود را در سال‌های 1347 و 1354 از دانشگاه‌های تهران و امپریال کالج لندن گرفت. از آن زمان او استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه علوم و تحقیقات تهران بوده‌است. او استاد تمام بود.

او از سال 1376 تا 1385 رئیس پژوهشگاه نیرو نیز بود. علایق پژوهشی او حوزه سیستم‌های قدرت و حفاظت سیستم‌های قدرت، ماشین‌های الکتریکی و شبکه‌های هوشمند بود. او به عنوان چهره ماندگار در سال 1383 برگزیده شده‌است. این نام آور عرصه علم و صنعت بامداد روز شنبه 12 تیرماه 1400 دعوت حق را لبیک گفت. ایشان یکی از برگزیدگان چهارمین دوره جایزه علمی علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان در سال 1393 می باشند.

فهرست مطالب مشعشعیان محمدعلی رنجبر :

بخش 1 : بررسی اجمالی جنبش های فکری و سیاسی

. چشم انداز عمومی؛ نگرشی فراگیر به اوضاع سیاسی

. سربداران؛ مذهب به عنوان نیروی سیاسی

. حروفیان

. سید محمد نوربخش و دعوی مهدویت

. صفویان؛ غالیگری و قدرت طلبی

. اهل حق

بخش 2 : دوران جنبش و حکومت مستقل مشعشعیان

. حوزه فعالیت مشعشعیان

. رهبری؛ تکاپوهای سید محمد بن فلاح

. دوره استقرار حکومت؛ زمامداری سلطان محسن

. دوره بحران؛ رویارویی صفویان و مشعشعیان

. ماهیت فکری

. ماهیت اجتماعی

بخش 3 : دوران تابعیت و والی گری مشعشعیان

. ساختار حکومت صفوی و رابطه مرکز با پیرامون

. مشعشعیان در دوره نخست حکومت صفوی

. سید مبارک بن مطلب

. جانشینان سید مبارک سید علی خان بن خلف و فرزندانش

. سید علی بن سید عبدالله

. والی حویزه و برافتادن حکومت صفوی

. نگرشی به تحولات فکری – اعتقادی – مشعشعیان در دوره صفوی ضعف و زوال والیان؛ حکمرانی

. مشعشعیان پس از صفویان تا حکومت پهلوی

📙💌 فایل های پیشنهادی جزوه پرو :

دانلود کتاب ارزیابی فضای مجازی ایرانی مجموعه مقالات دانشجویی PDF

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

توضیحات تکمیلی

نوع فایل

PDF

حجم فایل

11 مگابایت

تعداد صفحات

398 صفحه

نویسنده

محمدعلی رنجبر

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دانلود کتاب مشعشعیان محمدعلی رنجبر PDF”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *