دانلود کتاب خدا شناسی زرتشتی مانک جی نوشیروان جی دهالا PDF

40000تومان

پی دی اف دانلود خدا شناسی زرتشتی مانک جی نوشیروان جی دهالا ، برای دانلود کلیک کنید.

توضیحات

کتاب خدا شناسی زرتشتی مانک جی نوشیروان جی دهالا PDF توسط وب سایت جزوه پرو برای شما عزیزان تهیه شده است ، دستور دکتر دهالا یکی از اصلاح طلبان و رفورمیست های آئین زرتشتی و در واقع از فرشوکرت ها یا احیا کنندگان دین زرتشتی به شمار می رود که در این راه از طعن و لعن هم کیشان متعصب خود هیچگاه نترسید و در راه نشان دادن حقایق دین و آموزش های واقعی اشوزرتشت تا آنجا که توان داشت کوشید.

برشی از کتاب خدا شناسی زرتشتی مانک جی نوشیروان جی دهالا:

مانک جی نوشیروان جی دهالا (دستور بزرگ پارسیان پاکستان)
دستور دکتر دهالا یکی از اصلاح طلبان و رفورمیست های آئین زرتشتی و در واقع از فرشوکرتها یا احیاکنندگان دین زرتشتی بشمار می رود که در این راه از طعن و لعن هم کیشان متعصب خود هیچگاه نترسید و در راه نشان دادن حقایق دین و آموزش های واقعی اشوزرتشت تا آنجا که توان داشت کوشید.

معرفی مانک جی نوشیروان جی دهالا:

مانک‌جی نوشیروان‌جی دهالا یا دستور انوشیروان دالا(به انگلیسی: Maneckji Nusserwanji Dhalla) (زادهٔ 22سپتامبر1875-مرگ 25 مه1956 / 4 خرداد 1344) موبد زرتشتی و پژوهشگر دینی، زبان‌شناس، اصلاح‌طلب دینی و از پارسیان هند بود. وی شاگرد ویلیام جکسون بود.

او منتقد گروه‌های سنت‌گرا در جامعهٔ پارسیان هندوستان بود. او سرسختانه با بسیاری از آیین‌های سنتی پارسیان ازجمله در دخمه‌گذاری مردگان مخالفت می‌ورزید. او همچنین نسبت به عدم پذیرش نازرتشتی‌زادگان به این آیین، ازسوی سنتی‌ها موضعی نکوهنده داشت.

زندگی

او در سورات هندوستان در خانواده‌ای از موبدان زاده شد. هنگامی که سه سالش بود به‌همراه پدرش نوشیروان‌جی دالا به کراچی برده شد. در 15سالگی به کارآموزی موبدی پرداخت، ولی اندکی پس از آن، به‌دلیل درآمدِ اندکِ خانواده‌اش به‌ناچار دست از آموختن کشید. در 1894 او ویراستار مجلهٔ گلشن دانش شد. دو سال پس از آن او توانست صاحب‌امتیاز مجله شود، ولی کمی پس از آن بدهی‌های مجله او را ناچار به بستنش کرد.

در 20 سالگی او آموزش‌های موبدی را به پایان رساند و نخستین سخنرانیش را در زمینهٔ آتش انجام داد. در سه سال پس از آن او شش کتابچه درزمینهٔ دین مزدیسنا و به زبان گجراتی به چاپ رساند. در 21 سپتامبر 1900 او نخستین سخنرانی عمومیش را در 25سالگی در یک تور در شبه‌قاره هند به انجام رساند. این سخنرانی‌ها او را در جامعهٔ زرتشتیان هند نام‌آور گرداند.

در 1901 او در آموزه‌های پهلوی و اوستایی در مدرسه سر جمشیدجی ججیبوی در بمبئی پذیرفته شد وزیر دید خورشیدجی رستم‌جی کاما استاد زبان‌های ایران باستان دورهٔ پنج‌سالهٔ این آموزشکده را سه ساله به پایان برد.

سپس با پشتیبانی جامعهٔ پارسیان هندوستان به آمریکا رفت و در دانشگاه کلمبیا با شاگردی ویلیام جکسون استاد سانسکریت و اوستایی آموزشش را پی گرفت. در آمریکا هرگز جامهٔ فرنگی نپوشید. در سه سال پس از آن زبان‌های ایرانی و سانسکریت را با نگرش به زبان‌شناسی و فلسفه آموخت. در مه 1908 به درجهٔ دکترا رسید.

تجربه‌هایش در آمریکا به جهان‌بینی نوینی در او انجامید، دشمنیش با فرهنگ غربی در او جایش را به دوستی داد، پایهٔ دین را اخلاقیات دانشت و بر دین عرفی خرده گرفتن آغازید. همچنین به عرفان گرایید. پس از چاپ نخستین کتابش او با سرپرستی جکسون یک سری سخنرانی‌ها را با عنوان فرهنگ خاور آغازید. در بازگشت به هندوستان او دستور بزرگ ایالت سند وبلوچستان هند شد.

در 1921 به همراه همسر و پسرش نریمان به آمریکا بازگشت و کتاب تمدن زرتشتی را به چاپ رساند. در مسیر آمریکا خانوادهٔ دالا چند ماهی را در ایران و عراق ماندند و او یک سری سخنرانی‌ها در این کشورها به انجام رساند. سپس او و خانواده‌اش به کراچی رفتند و در بازگشت از شهرهای لندن، پاریس، برلین، وین، میلان، رم و ناپل گذشتند و اثرات جنگی را که سه سال از آن گذشته بود دیدند. پنج هفته در بمبئی ماندند و سپس ژوئیه 1922 به کراچی رسیدند.

در 1929 او به آمریکا بازگشت تا در جشن 175سالگی دانشگاه کلمبیا همراهی جوید. در آنجا بدو دکترای افتخاری ادبیات اعطا شد. پس از آن راه زندگی زرتشت را را نوشت و باز یک رشته سخنرانی به انجام رساند. در بازگشت این بار از راه آسیا رهسپار کراچی شد و از ژاپن دیدار کرد.

در ژوئن 1935 دولت مستعمراتی هند بدو لقب شمس‌العلما داد. در ژانویه 1938 او دوباره به نیویورک بازگشت و اثر بزرگ خود تاریخ زرتشتی‌گری را به چاپ رساند.

در24 ژوئن 1942همسرش کووربای در 65سالگی بر اثر ناراحتی معده درگذشت. دالا تا سال 1954 به نویسندگی و ایراد سخنرانی‌ها ادامه‌داد. سرانجام در 1956 در 79 سالگی او نیز مرد.

📙💌 فایل های پیشنهادی جزوه پرو :

دانلود کتاب سفرنامه ویلسن حسین سعادت نوری PDF

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

توضیحات تکمیلی

نوع فایل

PDF

حجم فایل

31 مگابایت

تعداد صفحات

321 صفحه

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دانلود کتاب خدا شناسی زرتشتی مانک جی نوشیروان جی دهالا PDF”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *