دانلود کتاب روانشناسی خود انگاره شروین وکیلی PDF

40000تومان

پی دی اف کتاب روانشناسی خود انگاره شروین وکیلی ، برای دانلود کلیک کنید.

توضیحات

کتاب روانشناسی خود انگاره شروین وکیلی PDF توسط وب سایت جزوه پرو برای شما عزیزان تهیه شده است ، موضوع کتاب روان‌شناسی خودانگاره، به تالیف شروین وکیلی، همان مسأله‌ی محوری مدرنیته، یعنی سوژه در موقعیت «اکنون»، است.

سوژه به عنوان هویتی روان‌شناختی، کالبدی زنده، و موقعیتی جامعه‌شناختی است که در اکنون، به مثابه عرصه‌ای از تلاقی گزینه‌های رفتاری، حضور دارد و در بستری برساخته از قدرت به انتخاب کردار خویش دست می‌یازد.  دوران کنونی شاهد چند رخداد مهم در حوزه‌ی نظریه‌پردازی در مورد سوژه بوده است.

معرفی کتاب روانشناسی خود انگاره شروین وکیلی :

این کتاب، سوژه و تحلیل پویایی درونی و بیرونی آن در ارتباط با مفاهیمی همچون قدرت و لذت می باشد. به طور کلی چارچوب عمومی بحث آن، جامعه شناسانه است.

نخست آن که با دگردیسی علوم پایه و پیشرفت ابزارهای مشاهداتی و محاسباتی مربوطه، در دو دهه‌ی واپسین قرن بیستم، رویکردی میان‌رشته‌ای در جوامع علمی باب شد.

این بدان معنا بود که متحد کردن تمام داده‌ها و نگرش‌های به دست آمده در لایه‌های متفاوت مشاهداتی به عنوان هدفی قابل دستیابی و مطلوب جلوه کرد و به دنبال آن خوشه‌ای نوین از علوم میان رشته‌ای پدید آمدند و توسعه یافتند.

دوم آن که در واکنش به بحران‌های اجتماعی برخاسته از جنگ جهانی دوم، و به عنوان راه‌حلی رادیکال برای حل مشکلات نظری موجود در زمینه‌ی صورت‌بندی سوژه، دیدگاه‌ها و برداشت‌هایی پیشنهاد شدند که سوژه را ماهیتی جعلی، موهوم، و حاشیه‌ای می‌دانستند.

این دیدگاه‌ها، اصل موضوعه‌ی خرد روشنگری یعنی محوریت سوژه‌ی شناسنده را نقض کردند و سوژه را تا مرتبه‌ی محصولی فرعی از فرآیندهایی اجتماعی یا عصب‌شناسانه فرو کاستند. ظهور این دیدگاه‌ها هم‌زمان و پیوسته با برداشتی پسامدرن بود که به نقد و خرده‌گیری از هر نوع سرمشق علمی فراگیری می‌پرداخت که آماجش دستیابی به نظریه‌ای عمومی درباره‌ی همه بود.

ناممکن بودن دستیابی به فرا روایتی واحد و خودسازگار، که همه چیز را توضیح دهد، حقیقتی بود که توسط فلاسفه‌ی بسیاری در زمان‌های گوناگون مورد اشاره واقع شده بود، اما پذیرفته شدن نسخه‌ی نیچه‌ای آن خیلی دیر و در اواخر قرن بیستم ممکن شد.

در نیمه‌ی قرن بیستم بود که قضیه‌ی گودل به عنوان اثباتی ریاضی برای نابسندگی و ناکامل بودن تمام نظام‌های منطقی کلان شهرت یافت. در نهایت، امروز در همسایگی نگرش پساساختارگرایانه‌ای که وجود و خودمختاری سوژه را انکار می‌کند، دیدگاهی پسامدرن وجود دارد که به همین ترتیب امکان دستیابی به فراروایتی عام درباره‌ی هستی را منتفی می‌داند، و حتی آن را مطلوب نیز تلقی می‌کند.

روان‌شناسی خودانگاره، کتاب دوم از مجموعه‌ نظریه‌ی زروان است. کتاب روان‌شناسی خودانگاره پیشنهاد نظریه‌ای است که شاید بتواند این دو مسیر متعارض و واگرا را با یک‌دیگر ترکیب کند.

چارچوب نظری مورد استفاده در این متن، نسخه‌ای خودساخته از نظریه‌ی سیستم‌های پیچیده است که به طور خاص برای ترکیب و جمع بستن داده‌های مربوط به «من» تخصص یافته است. از این رو، باید بتواند داده‌های عصب‌شناسانه، روان‌شناسانه، جامعه‌شناسانه، زبان‌شناسانه، و تاریخی را در گستره‌ای وسیع با یکدیگر تلفیق کند و به تصویری منسجم و شفاف از سوژه دست یابد.

از این رو، کتاب روان‌شناسی خودانگاره متنی میان رشته‌ای است که از تمام داده‌ها و کلیه‌ی شواهدی که به کار گشودن معمای سوژه بیاید بهره خواهد جست، بی‌توجه به این که داده‌ی مربوطه در رده‌بندی کلاسیک علوم چه جایگاهی دارد و در تیول کدام علم قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر، شروین وکیلی به تفسیرهای شالوده‌شکنانه و رویکردهای تبارشناسانه علاقه‌مند است و قصد ندارد شواهد انکارناپذیری که انسجام و یکپارچگی نظام‌هایی مانند سوژه‌ی شناسنده را مورد پرسش قرار می‌دهند نادیده بگیرد.

از این رو، روش‌شناسی سیستمی مورد نظر این متن برخی از پیش‌داشت‌های سنتی نظریه‌های جامعه‌شناسی سیستمی را رد می‌کند و داشته‌ها و یافته‌های تازه در این زمینه را به بهای طرد پیش‌داشت‌هایی آشنا مورد توجه قرار می‌دهد. با وجود این، توجه به این عناصر و پذیرش مفاهیمی مانند غیاب، آشوب، تناقض، و بی‌نظمی در بطن نظریه به معنای آن نیست که در آماج نهایی رویکردهای شالوده شکنانه یعنی برانداختن تمام فراروایت‌ها اشتراک نظر داشته باشم.

هدف از کتاب روان‌شناسی خودانگاره، احیای مفهوم سوژه است. دستیابی به فراروایتی که همه چیز را توضیح دهد، با وجود ناممکن شدنش در عصر کنونی، هم‌چنان از دید نگارنده مطلوب است.

دانش یا در بستر توهم بزرگ دستیابی به واقعیت عینی رشد می‌کند یا در زمینه‌ی قصد بزرگ‌تری که هنگام از میان رفتن این توهم هم‌چنان دستیابی به بازنمایی دقیق و کارآمدی از هستی را آماج کند. بر این مبنا، در این نوشتار ناممکن بودن رویای دستیابی به نظریه‌ی فراگیر و منسجمی درباره‌ی همه چیز پذیرفته می‌شود، و حضور باطل‌نماها، گسست‌ها، نقاط ابهام و زیربنای سودجویانه و مبتنی بر میلِ غریزه‌ی حقیقت‌جویی رسمیت می‌یابد بی آن که نتیجه‌ی دلسردکننده‌ی بی‌اعتباری دانش یا فرو نهادن تلاش برای دستیابی به نظریه‌ای در حد امکان فراگیر و در حد امکان منسجم پذیرفته گردد.

کتاب روان‌شناسی خودانگاره، تلاشی است برای صورت‌بندی مجدد مفهوم سوژه، و احیای آن به شکلی که در زمانه‌ی امروزین ما مورد نیاز و مطالبه است. در برداشتی عمومی و سنتی، چارچوب عمومی بحث ما جامعه‌شناسانه است.

موضوع محوری این نوشتار، سوژه، و تحلیل پویایی درونی و بیرونی آن در ارتباط با مفاهیمی مانند قدرت، لذت، و معنا مسأله‌ی محوری طیف وسیعی از نظریه‌های جامعه‌شناختی است.

در سطحی، این مسأله به پرسش از مفهوم هویت می‌انجامد، و از سوی دیگر با تقابل عاملیت و ساختار ارتباط می‌یابد؛ مفاهیمی که آماج این نوشتار به دست دادن پاسخی در خور درباره‌شان است.

برشی از کتاب روانشناسی خود انگاره شروین وکیلی :

صورت بندی و دستیابی به دانایی آغاز شده است. کانت دانسته های صورت بندی شده در زبان را به دو رده از گزاره ها تقسیم کرد گزاره های ترکیبی که روابط بین مفاهیم گوناگون را به دست میدهند و دانسته های ما در مورد عناصر جهان را رده بندی میکنند و گزاره های تحلیلی که به تعاریف و بازسازی مفاهیم همان گویانه اختصاص یافته اند و معانی نهفته در یک گزاره را بدون افزودن ارتباطی تازه به آن بازآرایی میکنند.

رودولف کارناب که از زاویه ی مثبت گرایان به مفهوم علم و دانایی مینگرد بر همین مبنا دو نوع از علم را به رسمیت میشناسد نخست علوم صوری که از روشهای قیاسی برای دستیابی به نتایج استفاده میکنند و مانند ریاضیات و منطق از مجموعه ای از گزاره های تحلیلی تشکیل یافته اند و ارتباطی با تجربه ندارند.

دیگری علوم تجربی مانند فیزیک و زیست شناسی که از راهبردهایی استقرایی سود میجویند و بر مبنای ابزارهای مشاهداتی و توصیفی قوانینی را در قالب گزاره های ترکیبی به دست میدهند.

هر یک از این دو نوع علم به رده ای از مفاهیم مربوط میشوند که دو نوع اصلی آن عبارتند از مفاهیم کمی که به لحاظ تجربی رسیدگی پذیرند و مفاهیم قیاسی که بر مبنای پیش فرضها پدید آمده اند و شالوده ی علوم صوری را بر می سازند.

کارناپ به نوع دیگری از مفاهیم هم قائل است و آنها را رده بند» می نامد و برقراری ارتباط میان مفاهیم قیاسی و کمی را وظیفه ی آنها می داند و …

معرفی شروین وکیلی :

شروین وکیلی در 8 شهریور سال 1353 در تهران چشم به جهان گشود. زندگی این پژوهشگر فعال همواره با یادگیری علوم مختلف همراه بوده است. او در رشته‌ی جامعه‌شناسی تحصیل کرد و کارشناسی ارشدش را در شاخه‌ی فرهنگی دریافت کرد. زیست‌شناسی رشته‌ی دیگری بود که وکیلی کارشناسی ارشد آن را در زمینه‌ی جانورشناسی با گرایش فیزیولوژی اعصاب کسب کرد. او هم کارشناسی‌ها و هم کارشناسی‌های ارشد خود را در دانشگاه تهران گذراند.

پس از اتمام این مقاطع، شروین وکیلی دکترای خود را در گرایش جامعه‌شناسی سیاسی از دانشگاه علامه‌ طباطبایی گرفت. از سال 1372، وکیلی به مدت 20 سال در دبیرستان‌های سمپاد و علامه‌ حلی تدریس کرد. همچنین از سال 1375 تا زمان حال به تدریس در دانشگاه اشتغال داشته است.

شروین وکیلی علاوه بر تحصیل و تدریس، پژوهش‌های بسیار زیادی در زمینه‌های جامعه‌شناسی و زیست‌شناسی انجام داده است و بسیاری از نظریه‌هایش را به رشته‌ی تحریر درآورده است. آثار شروین وکیلی بیشتر درباره‌ی هویت ایرانی و تاریخ و تمدن کشور ایران است.

دکتر شروین وکیلی تاکنون بیش از 80 کتاب و 200 مقاله نوشته است که بسیاری از این مقالات به عنوان پژوهش برتر انتخاب شده‌اند. او همچنین رمان‌های تاریخی و علمی‌تخیلی زیادی نگاشته است. فعالیت‌های مدنی این پژهشگر بزرگ نیز شهرت بسیاری دارد.

شروین وکیلی در سال 1378 سازمانی مردم‌نهاد با نام «کانون خورشید» تأسیس کرد. همچنین در 1383 «خورشید راگا» را بنیان نهاد که مؤسسه‌ای فرهنگی بود. نهادها، گروه‌ها و انجمن‌های بسیاری با فعالیت‌های شروین وکیلی در ایران بنیان‌گذاری شدند که هدف اکثر آن‌ها ترویج مباحث جامعه‌شناسی و فلسفه بوده است.

جوایز و افتخارات شروین وکیلی :

شروین وکیلی برای نوشتن برخی از کتاب‌های خود جوایز ملی بسیاری را دریافت کرد یا نامزد دریافت آن‌ها شد. به طور مثال، کتاب «نظریه‌ی منش‌ها (از مجموعه‌ی دیدگاه زروان)» که در ابتدای کار پایان‌نامه‌ی ارشد جامعه‌شناسی او بود، در سال 1379، به عنوان پایان‌نامه‌ی برتر برگزیده شد.

همچنین در سال 1396 کتاب «تاریخ خرد ایونی (از مجموعه‌ی تاریخ خرد)» این نویسنده، نامزد بهترین کتاب سال در رشته‌ی فلسفه‌ی غرب شد و در ردیف 5 کتاب برتر قرار گرفت.

از دیگر آثار شروین وکیلی میتوان به موارد زیر اشاره نمود :

  • کتاب فرگشت انسان : این کتاب در زمینه‌ی زیست‌شناسی و روایتی از ظهور و دگردیسی گونه‌ی انسان است. آنچه در کتاب فرگشت انسان توصیف می‌شود به سال‌ها پیش از به‌وجود‌آمدن تمدن در ایران بازمی‌گردد. آن دسته عناصری که تمدن را می‌سازند و به تدریج باعث ظهور انسان هوشمند می‌شوند در این اثر بررسی شده‌اند.
  • کتاب نفرین صندلی : این اثر مستند در ژانر وحشت نوشته شده است. در برخی نسخه‌ها با نام «مبل جادویی» نیز به چاپ رسیده است. این کتاب کاملاً واقعی است و هیچ نشانی از جن و روح و خرافات در آن دیده نمی‌شود. همین امر است که کتاب را تبدیل به اثری بسیار ترسناک کرده‌ است. وقایعی که در آن توصیف می‌شود مربوط به اتفاقاتی در دی‌ماه سال 1384 است که در شهر تهران رخ داده‌اند.
  • کتاب دازیمدا : این اثر یک رمان علمی‌تخیلی است که از رازهای کیهانی سخن می‌گوید. یک سری جنایات در جهانی بیگانه به‌صورت متصل رخ می‌دهد که توسط یک مغز متفکر طراحی شده است. رموز این اتفاقات توسط پلیس پرونده یکی یکی گشوده می‌شود و ناگهان نتیجه باعث شگفتی خواننده خواهد شد.

فهرست مطالب کتاب روانشناسی خود انگاره شروین وکیلی :

پیش‌درآمد

بخش  1 : روش‌شناسی

  •  جغرافیای دانایی
  •  سطوح توصیفی (فراز)

بخش 2 : چارچوب نظری

  •  مرور منابع
  • پدیدارشناسی من/دیگری /جهان
  • مسأله‌ی مرزبندی
  •  الگوهای مرزبندی
  •  ظهور سه عرصه‌ی زیست‌جهان

بخش 3 : رشد و تکوین مفهوم من

  •  شکستن پدیده‌ها
  •  دوره‌بندی رشد روانی سوژه

بخش 4 : ساختارشناسی من

  •  زمینه‌چینی
  • خودانگاره در سطح زیست‌شناختی
  •  خودانگاره در سطح روان‌شناختی
  •  خودانگاره در سطح جامعه‌شناختی
  •  خودانگاره در سطح فرهنگی

بخش 5 : من همچون اراده و خواست

  •  تنش
  • غریزه و نیاز
  •  منابع و لذت
  •  انگیزش و رفتار
  • عمل و کنش
  •  داو
  • تعویق لذت
  •  اختگی
  • سخن پایانی
  • آغاز کردن از «من»
  • کتاب‌نامه
  • منابع فارسی
  • منابع انگلیسی
  • کتاب‌هایی دیگر به قلم دکتر شروین وکیلی

📙💌 فایل های پیشنهادی جزوه پرو :

دانلود کتاب گرسنه غلامعلی سیار PDF

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

توضیحات تکمیلی

نوع فایل

PDF

حجم فایل

5 مگابایت

تعداد صفحات

321 صفحه

نویسنده

شروین وکیلی

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دانلود کتاب روانشناسی خود انگاره شروین وکیلی PDF”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *