دانلود کتاب حدیث خوش سعیدی زرین کوب PDF

35000تومان

پی دی اف کتاب حدیث خوش سعیدی زرین کوب ، برای دانلود کلیک کنید.

دسته:

توضیحات

کتاب حدیث خوش سعیدی زرین کوب PDF توسط وب سایت جزوه پرو برای شما عزیزان تهیه شده است ، در این کتاب مورد زندگی و آثار سعدی است. از شخصیت وی برای ما آشکار می‌کند. تا بتوانیم سروده‌های او را در نسبت با اوضاع زمانه و تجربیاتش درک کنیم. یکی از بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین شاعران فارسی‌ زبان سعدی که آثارش توجه علاقه‌مندان به ادبیات در سراسر جهان را به خود جلب کرده است.

معرفی کتاب حدیث خوش سعیدی زرین کوب :

یکی از بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین شاعران فارسی‌زبان سعدی است که آثارش توجه علاقه‌مندان به ادبیات در سراسر جهان را به خود جلب کرده است. عبدالحسین زرین کوب (Abdolhossein Zarrinkoob) در کتاب حدیث خوش سعدی تلاش کرده است جنبه‌های تاریخی زندگی سعدی را موردبررسی قرار دهد تا از این طریق تأثیر مسائل سیاسی و تجربیات شخصی در ادبیات سعدی را پررنگ کند. او با زبانی ادبی و روایتی حماسی هم‌زمان که به نقد و بررسی آثار سعدی می‌پردازد جایگاه و ارزش «پادشاه سخن»، سعدی، را در زمانه‌ی خودش برای ما تصویر می‌کند.

سعدی که هم‌زمان با حمله‌ی مغول به ایران در شیراز زندگی می‌کرد نقش پررنگی در اعتلای نثر فارسی داشته است. علاقه‌ی عبدالحسین زرین کوب به شخصیت‌های تأثیرگذار در حفظ و نگهداری زبان فارسی یکی از دلایل توجه پراکنده‌ی او به سعدی است.

یادداشت‌های عبدالحسین زرین کوب در مورد سعدی از میان دست‌نوشته‌های گوناگون او جمع‌آوری و با کمک کمال اجتماعی منظم شده است. او در متن‌های مختلفی از لزوم توجه به سعدی و امیدواری‌اش برای نوشتن کتابی در مورد سعدی صحبت کرده بود اما متاسفانه هیچ‌وقت فرصت تدوین کتاب مشخصی در این‌باره را پیدا نکرد.

عبدالحسین زرین کوب شخصیت سعدی را دارای دو جنبه می‌داند که به‌هیچ‌وجه دچار تعارض، تزلزل و تضاد نمی‌شوند. ازنظر او در درون سعدی یک شاعر عاشق و یک معلم اخلاق وجود دارد. سعدیِ شاعر جهان را از منظر عشق می‌بیند و سعدیِ معلم انسان را در مسیر تکامل اخلاقی راهنمایی می‌کند.

برشی از کتاب حدیث خوش سعیدی زرین کوب :

بوستان منظومه‌ای تعلیمی است در باب اخلاق و تربیت که شکل ساختاری آن به‌صورت بحر متقارب است و در انتخاب این قالب و این وزن شیخ برای هماهنگی با توقع و عادات اهل عصر سنت‌های بازمانده از قدما را پیروی کرده است. تقریر نکات اخلاقی و تربیتی در سنت شعر فارسی بیشتر در قالب مثنوی متداول بوده است.

قصایدی که امثال سنایی، خاقانی، ظهیر و کمال در این زمینه پرداخته‌اند انسجام لازم را برای تعلیم لطایف اخلاق ندارد و درج تمثیل که نزد شیخ و بعضی دیگر از قدما صوفیه بهترین وسیله برای تصرف در نفوس مستعد و نزدیک کردن مدعا با اذهان آن‌هاست، در قالب قصاید تحقیقی و موعظه‌آمیز جایی ندارد و قبل از سعدی، سنایی و نظامی هم به همین مناسبت قالب مثنوی را برای تقریر و تعلیم نکات اخلاقی، عرفانی و تربیتی ترجیح داده‌اند.

اما بحر متقارب هم که همان بحر شاهنامه‌ی فردوسی و اسکندرنامه‌های نظامی است،‌از مدت‌ها قبل از شیخ وزن مناسبی برای تقریر نکات اخلاقی تلقی شده است.

نه‌فقط نظامی و فردوسی لطایف اخلاقی و فلسفی و تربیتی بسیاری را در همین بحر مطرح کرده‌اند و بحر متقارب را در بیان این‌گونه مطالب متناسب یافته‌اند،‌ بلکه این بحر در نزد قدما به‌وسیله‌ی ابوشکور بلخی در آفرین‌نامه و به‌وسیله‌ی شاعری به نام بدیع یا بدایعی در منظومه‌ای به نام راحه‌الانسان که شامل پندنامه منسوب به انوشیروان است، در عهد سامانیان نیز موردتوجه بوده است.

معرفی زرین کوب :

عبدالحسین زرّین‌کوب (29 اسفند 130 – 24 شهریور 1378) ادیب، تاریخ‌نگار، منتقد ادبی، نویسنده و مترجم برجستهٔ ایران معاصر بود. آثار معروفی در تاریخ ایران، تاریخ ادبیات پارسی و نیز تاریخ اسلام از زرین‌کوب منتشر شده‌ است که به‌ دلیل بیان ادبی و حماسی، از آثار پرفروش در میان ایرانیان هستند.

زرین‌کوب بیش از چهاردهه در دانشگاه تهران، ادبیات پارسی، تاریخ اسلام و تاریخ ایران را تدریس کرد و پس از انقلاب با مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی همکاری کرد، از جمله این که 6500 کتاب و مجله را به دائرةالمعارف بزرگ اسلامی اهدا کرد.

عبدالحسین زرّین‌کوب در 29 اسفند سال 1301 در بروجرد زاده شد. خانوادهٔ او اصالتاً خوانساری بودند. جد وی ملا علی‌اکبر خوانساری اصفهانی است که در حوزهٔ اصفهان درس خوانده و از شاگردان محمدباقر شفتی بود. او تحصیلات ابتدایی را در زادگاه خویش به پایان رساند.

تحصیل در دورهٔ متوسطه را تا پایان سال پنجم در بروجرد ادامه داد و به‌ دنبال تعطیلی کلاس ششم در تنها دبیرستان شهرش، برای ادامهٔ تحصیل به تهران رفت و رشتهٔ ادبی را برگزید و در سال 1319 تحصیلات دبیرستانی را به پایان رساند. سال بعد به بروجرد بازگشت و به تدریس در دبیرستان‌های خرم‌آباد و بروجرد پرداخت.

در این دوران، درس‌های مختلف از تاریخ و جغرافیا و ادبیات فارسی تا عربی و فلسفه و زبان خارجی را تدریس می‌کرد. در همین دوره، نخستین کتاب او به نام فلسفه، شعر یا تاریخ تطور شعر و شاعری در ایران در بروجرد منتشر شد.

📙💌 فایل های پیشنهادی جزوه پرو :

دانلود کتاب خیره به خورشید اروین بالوم PDF

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

توضیحات تکمیلی

نوع فایل

PDF

حجم فایل

5 مگابایت

تعداد صفحات

189 صفحه

نویسنده

زرین کوب

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دانلود کتاب حدیث خوش سعیدی زرین کوب PDF”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *