دانلود کتاب تاریخ علمی و اجتماعی اصفهان در دو قرن اخیر جلد سوم مصلح الدین مهدوی PDF

50000تومان

پی دی اف کتاب تاریخ علمی و اجتماعی اصفهان در دو قرن اخیر جلد سوم مصلح الدین مهدوی ، برای دانلود کلیک کنید .

دسته:

توضیحات

کتاب تاریخ علمی و اجتماعی اصفهان در دو قرن اخیر جلد سوم مصلح الدین مهدوی PDF توسط وب سایت جزوه پرو برای شما عزیزان تهیه شده است ، اصفهان در تاریخ فرهنگ و تمدن درخشان ایران، جایگاهی شایان توجه دارد . مدارس علمی گوناگون این شهر ، یکی از مظاهر مهم فرهنگ آن است .

معرفی کتاب تاریخ علمی و اجتماعی اصفهان در دو قرن اخیر جلد سوم مصلح الدین مهدوی :

مدارس اصفهان همانند مدارس ، دیگر شهرهای اسلامی وابسته به مساجد بوده است . از جمله مساجد این شهر ، که همواره نقش فعالی در زمینه ی فرهنگ و تعلیم و تربیت داشته‌اند ، می‌توان از مسجد جامع کبیر ( عتیق ) و مسجد جامع صغیر ( جورجیر ) یاد کرد .

قدیمی‌ترین مدرسه اصفهان به نام علاءالدوله کاکویه در قرن چهارم هجری در محله دردشت و نزدیک مسجد شفیعیه بنا گردید که محل تدریس ابن سینا بود . بنای یاد شده ، معروف به قبه ابوعلی سینا است که مدرسه علایی هم نامیده می‌شود .

از قرن چهارم تا قرن ششم هجری ، اصفهان چنان شکوه و عظمت یافت که آن را دارالعلم می‌گفتند . بیشتر آثار نویسنده مربوط به تاریخ علمی ، فرهنگی و مشاهیر اصفهان شامل فقها ، محدثان ، مفسران ، ادبا ، عرفا ، مورخان و شعرا است .

برشی از کتاب تاریخ علمی و اجتماعی اصفهان در دو قرن اخیر جلد سوم مصلح الدین مهدوی :

در اواخر قرن سوم و اوایل قرن چهارم هجری فضاهای مدارس از مساجد جدا شد . قدیمی‌ترین مدرسه اصفهان به نام علاءالدوله کاکویه در قرن چهارم هجری در محله دردشت و نزدیک مسجد شفیعیه بنا گردید که محل تدریس ابن سینا بود .

بنای یاد شده ، معروف به قبه ابوعلی سینا است که مدرسه علایی هم نامیده می‌شود . از قرن چهارم تا قرن ششم هجری ، اصفهان چنان شکوه و عظمت یافت که آن را دارالعلم می‌گفتند .

بیشتر آثار نویسنده مربوط به تاریخ علمی ، فرهنگی و مشاهیر اصفهان شامل فقها ، محدثان ، مفسران ، ادبا ، عرفا ، مورخان و شعرا است .

معرفی مصلح‌الدین مهدوی :

سید محمدحسین مهدوی ملقب به سید مصلح‌الدین مهدوی ( زادهٔ 1294  خورشیدی / 15 محرم 1334 قمری – درگذشتهٔ 4 تیر 1374 ) اصفهان‌شناس ، نویسنده ، پژوهشگر ، تاریخ‌نگار ، مدرس ، مؤلف و سرگذشت‌نگار ایرانی بود .

سید مصلح‌الدین مهدوی فرزند « سید شهاب‌الدین ( محمدتقی ) نحوی » در بامداد 15 محرم 1334  در محلهٔ بیدآباد اصفهان به دنیا آمد . در سن 6 سالگی پدر خود را از دست داد و تحت سرپرستی برادران قرار گرفت .

دوران ابتدایی را در مدرسهٔ اقدسیه و مدرسهٔ گلبهار گذراند و آن‌گاه برای دورهٔ دبیرستان وارد مدرسهٔ سعدی شد. در کنار دبیرستان ، علوم اسلامی را در مدرسهٔ صدر اصفهان دنبال کرد و تا مرحلهٔ اجتهاد پیشرفت .

در سال 1315 شمسی به تهران مهاجرت کرد و تحصیلات خود را در دانشسرای عالی پی گرفت و از محضر بزرگانی چون سید محمدکاظم عصار ، بدیع‌الزمان فروزانفر ، احمد آرام ، عباس اقبال آشتیانی و صادق رضازاده شفق بهره برد .

از دیگر آثار مصلح الدین مهدوی میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • ابطال الصفا در ذکر اسامی شهداء کربلا ( ع ) ، مطبوع .
  • اخلاقیات ، در ذکر احادیث اخلاقی .
  • احادیث مربوط به اهل البیت ( ع ) منقول از کتاب ذکر اخبار اصفهان .
  • احادیث مربوط به اهل البیت ( ع ) منقول از کتاب میزان الاعتدال .
  • اربعین در فضائل امیرالمؤمنین ( ع ) منقول از تاریخ الخلفاء ، سیوطی .

📙💌 فایل های پیشنهادی جزوه پرو :

دانلود کتاب تاریخ علمی و اجتماعی اصفهان در دو قرن اخیر جلد اول مصلح الدین مهدوی PDF

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

توضیحات تکمیلی

نوع فایل

PDF

حجم فایل

11 مگابایت

تعداد صفحات

407 صفحه

نویسنده

مصلح الدین مهدوی

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دانلود کتاب تاریخ علمی و اجتماعی اصفهان در دو قرن اخیر جلد سوم مصلح الدین مهدوی PDF”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *