دانلود کتاب میراث اسلامی ایران جلد پنجم رسول جعفریان PDF

60000تومان

پی دی اف کتاب میراث اسلامی ایران جلد پنجم رسول جعفریان ، برای دانلود کلیک کنید.

توضیحات

کتاب میراث اسلامی ایران جلد پنجم رسول جعفریان PDF توسط وب سایت جزوه پرو برای شما عزیزان تهیه شده است ، میراث اسلامی ایران مشتمل بر مجموعه بزرگی از رساله‌های کوچک خطی در موضوعات مختلف، در بین سال‌های1373 تا 1378 در طول 6 سال به کوشش رسول جعفریان گردآوری و منتشر شده است.

معرفی کتاب میراث اسلامی ایران جلد پنجم رسول جعفریان :

نویسنده در مقدمه کتاب هدف خود را نشر رساله‌های چاپ‌نشده در زمینه اسلام و ایران دانسته است.

مجموعاً در این ده جلد (دفتر) 222 عنوان رساله (گرچه در مقدمه مجلد 10، گردآورنده تعداد آن را 221 عنوان و در فهرست انتهای جلد دهم 222 ذکر کرده است) به چاپ رسیده است که از این 223 عنوان، 204 عنوان رساله خطی و 18 عنوان فهرست کتابخانه‌های کوچک و کتاب‌شناسی و معرفی نسخه است. یک مقاله نیز در مجلد دوم از مرحوم عبدالعزیز طباطبایی درباره شخصیت علمی و مشایخ شیخ طوسی به چاپ رسیده است.

شیوه ارائه رسالات به‌این‌ترتیب است که در ابتدا در بخشی که عنوان «درآمد» دارد، مصحح شرحی درباره مولف رساله، موضوع و محتویات آن نگاشته است و نسخه یا نسخه‌های مورد استفاده خود را نیز معرفی کرده است.

البته ظاهراً در چاپ این مجموعه نسبت به موضوع اخیر حساسیت زیادی وجود نداشته است، زیرا در برخی از رسالات مصحح محترم هیچ اطلاعی از ویژگی‌های نسخه خطی مورد استفاده، تاریخ کتابت، محل نگهداری و شماره آن به دست نمی‌دهد.

نویسنده در مقدمه کتاب هدف از نشر این مجموعه را نشر رساله‌های فارسی دانسته است؛ اما به دلیل نقش محوری زبان عربی در فرهنگ اسلامی کشور ما ایران چند رساله عربی نیز در هر دفتر تصحیح و چاپ شده است که تعداد آن‌ها از مجموع 204 رساله چاپ شده 47 رساله است و بقیه رسایل فارسی هستند‌.

به لحاظ موضوعی رسایل منتشر شده از تنوع نسبی برخوردارند‌. گرچه با وجود این تنوع از رسایلی در موضوعات تاریخ علوم پایه و پزشکی در این مجموعه اثری نیست. عمدتاًً رساله‌های چاپ شده فارسی در موضوع تاریخ و سفرنامه هستند. اما به‌هرحال در مجموع این 10 جلد رسایلی با موضوعات فقه، کلام، ادبیات، سیاست، جامعه‌شناسی، اصول فقه، عقاید، تفسیر، عرفان و رجال وجود دارد.

برشی از کتاب میراث اسلامی ایران جلد پنجم رسول جعفریان :

 تماشاخانه های عدیده و تیاترها که به انواع لطایف و ظرایف خاصه مهمان خانه ها را مزین ساخته و هزار گونه فن و افسون در آنها پرداخته که پیر و جوان را اسیر و پای در زنجیر رقص و سماع می دارد.

از اینها گذشته قهوه خانه های مفصل و مشروحی دارد که در هر قهوه خانه البته یکصد میز و صندلی و اسبابهای راحت و فراغت هست تماماً بلور و ورشو؛ جوقه جوقه نشسته مشغول قمار و استعمال هرگونه مشروبات و مسکرات ابداً قباحتی ندارد هر چه بخواهند حاضر است.

شناعت و ملامت در کار نخواهد بود. همینقدر که صدا و مفسده صوری از کسی برخاسته نشود، در مهد امان و آسایش است و در تمام اینها چراغ گاز است چون روز روشن در یک قهوه خانه در این طرف شهر که بیک اقلی میگویند البته یکصد چراغ گاز بود ولی مردمش حرام نوش، در این شب مخصوصاً حضرات رفقا به اقتضای جوانی چنانکه افتد و دانی مصرانه به رسم سیر و تفرج بنده را برداشتند از این سمت شهر که منزل داشتیم سه نفر که بنده و آقایان گرام حاجی سیدرضا و آقا سید ابوالحسن بودیم به کالسکه نشسته رفتیم به آن طرف شهر از سر پل کرپی که گذشتیم البته یکساعت تمام کالسکه در خیابانهای شهر در حرکت بود.

انسان مات میشد که چه خبر است. در این شهر آیا جشن دولتی است یا عید مخصوصی دارند که ما بی خبریم زیرا که از یمین و یسار دکانها که هر کدام آینه سه زرع طول و دو زرع و نیم عرض در جلو دارد و اجناس از ملبوسات و مشمومات و مأكولات و مشروبات و مجسمه های غریبه در عقب آنها پیدا و نمودار و مغازه هایی طویل و عریض با هزار گونه اسبابهای زینت و تماشا و دربهای بزرگ آینه از اطراف گشوده و به اشکال مختلفه چراغها آویخته و مهمانخانه های متعدده که هر یک عمارات عالی و بنای متعالی و بیشمار مبل سفرنامه عتبات و مکه کوچه و بازار و غیره حاجت به چراغ و روشنایی شخصی ندارند تا صبح هم هر کس هر جا برود ممانعت نخواهد ولی باید درست رفت و درست ا آمد و صدا از احدی بلند نشود که پلیس آشکار و پنهان در کار است.

حتی در کوچه و بازار اگر کسی را بخواهند صدا کنند. صفیر می زنند داد و فریاد و فحش و دعوا ابداً رسم و معمول نیست. حتی آنکه اگر یک طلبکاری برود درب اتاق فلان تاجر به جهت مطالبه طلب ببیند یک نفر طلبکار دیگر هم آنجا است، ابداً حق ورود ندارد باید برود در موقعی بیاید که طلبکار دیگر نباشد. اگر بدهکار به طلبکار بگوید ندارم دیگر حق سؤال و جواب ندارد، باید برود لکن دو مرتبه که به مطالبه آمدند و گفت ندارم و حال آن که سر موعد باشد دیگر همچو آدمی از اعتبار تجارت خارج است و به او مال نخواهند فروخت کم فروشی در این شهر معمول نیست.

اگر مثقالی کم بفروشند، محتسب حاضر است فوراً جزای نقدی میگیرند دیگر داد و فریاد ندارد خاکروبه شهر را تمام کوچه و بازار صبح باید عمله احتساب بیرون ببرند. با اینکه این شهر تحقيقاً دو کرور و نیم جمعیت دارد و در بازارها و خاصه سرپل معروف به کرپی که روزی دویست لیره طلا اجاره این پل است که در عبور و مرور ذهاباً و ایاباً هر یک را علیحده از پیاده نفری سه شاهی و از سواره ده شاهی و از کالسکه و درشکه بیست و پنجشاهی حق عبور می گیرند.

ملاحظه شود چه قدر جمعیت و ازدحام میخواهد. معهذا صدا از احدی بلند نمی شود و اگر کسی یک قرابه مسکر استعمال کرده باشد قدرت تغییر حالت در او نیست. بلی صدایی که گوشها را کر کرده لا ینقطع حرکت کالسکه و در شکه است که در هر خیابان که البته تا پانصد خیابان دارد کالسکه ها و در شکه های اجاره متصل به یکدیگر ایستاده و هر درشکه پنج فروش که دو ریال ایران باشد اجاره دارد به محض سواری در شکه چی سؤال می کند کدام محله و کدام خانه؟

شخص به نمره که خانه ها تمام نمره دارد نشان می دهد، فوراً می برند به همان خانه به علاوه صدای کالسکه های مزبوره که البته هر کالسکه و در شکه را از غایت امتیاز و اختصاص که اسبهای روسی و یراقهای آراسته بسته هر صدارت و امارت سوار میشود. شمند فر هم در خود شهر کار میکند که از این محله تا محله دیگر شاید یک فرسخ با شمند فر میروند و به علاوه واگون هم در خیابانهای عمومی کار میکند که متصل صفیر شمند فر و و شیپور واگونها بلند است و اگونها نهایت امتیاز را دارند.

معرفی رسول جعفریان :

رسول جعفریان (زادهٔ 9 تیر 1343) روحانی و پژوهشگر تاریخ اسلام، تشیع و ایران است. وی استاد گروه تاریخ دانشگاه تهران و رئیس کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران است. او همچنین سابقه ریاست بر کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران را نیز در کارنامه خود دارد.

 جعفریان در سال 1397 با رأی اعضای مجمع عمومی فرهنگستان علوم به عضویت پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران درآمد.

رسول جعفریان در 9 تیرِ 1343 در خوراسگان از توابع استان اصفهان متولد شد.

وی پس از گذراندن دوره ابتدایی در خوراسگان به اصفهان سفر کرد و دوره راهنمایی را در آن‌جا گذراند. جعفریان در مدت اقامتش در اصفهان، به صورت آزاد در کلاس‌های مدارس علوم دینی شرکت می‌کرد. او در سال 1357 برای ادامه تحصیلات حوزوی به شهر قم هجرت کرد و ابتدا در کلاس‌های مدرسه خان و سپس مدرسه رسالت شرکت کرد.

رسول جعفریان پس از گذراندن تحصیلات خود و در سال 1359 مشغول به تدریس در دانشگاه‌های تهران و اصفهان شد در 19 سالگی.

معارف اسلامی و تاریخ اسلام از جمله رشته‌هایی است که وی در این مدت ارائه کرده‌است. جعفریان از سال 1397 به عضویت پیوسته فرهنگستان علوم درآمدو هم‌اکنون نیز با مرتبه استاد تمامی در دانشگاه تهران مشغول به تدریس است.

جوایز

جعفریان تا کنون به واسطه تالیفاتش جایزه‌های ملی متعددی گرفته‌است و موفق شده تا افتخاراتی را نصیب خود کند. کتاب اطلس شیعه، برگزیده جشنواره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و برنده جایزه جلال آل احمد و جشنواره فارابی و کتاب جریان‌ها و سازمان‌های مذهبی سیاسی ایران نیز برگزیده جایزه فارابی شده‌است.

از دیگر آثار رسول جعفریان میتوان به موارد زیر اشاره نمود :

  • اطلس شیعه
  • حیات فکری و سیاسی امامان شیعه
  • تاریخ سیاسی اسلام
  • جریان‌ها و سازمان‌های مذهبی سیاسی ایران
  • تاریخ ایران اسلامی
  • تأملی در نهضت عاشورا

📙💌 فایل های پیشنهادی جزوه پرو :

دانلود کتاب میراث اسلامی ایران جلد چهارم رسول جعفریان PDF

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

توضیحات تکمیلی

نوع فایل

PDF

حجم فایل

11 مگابایت

تعداد صفحات

658 صفحه

نویسنده

رسول جعفریان

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دانلود کتاب میراث اسلامی ایران جلد پنجم رسول جعفریان PDF”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *