دانلود کتاب شاهدبازی در ادبیات فارسی سیروس شمیسا PDF

40000تومان

پی دی اف دانلود کتاب شاهدبازی در ادبیات فارسی سیروس شمیسا ، برای دانلود کلیک کنید.

دسته:

توضیحات

کتاب شاهدبازی در ادبیات فارسی سیروس شمیسا PDF توسط وب سایت جزوه پرو برای شما عزیزان تهیه شده است ، موضوع این کتاب معشوق مذکر در تاریخ ایران و بازتاب آن در ادبیات است. در این کتاب مستندات تاریخی موثقی گنجانده شده است. بخشی از مقدمه کتاب: “این کتاب چندسال پیش به خواهش دوستی که مطالب آن را برای ترجمه و استفاده در خارج از ایران می خواست نوشته شد.

عجیب است که با این گستردگی مطلب در ادبیات و تاریخ ما تاکنون نوشتۀ مستقلی در این باب فراهم نیامده است. شاید علت آن قبحی است که در این موضوع است. این کتاب هم ممکن است به مذاق عده ای خوشایند نباشد.

اما چه می توان کرد؟ این هم یکی از جریان های تاریخی- اجتماعی ما بوده است. باید توجه داشت که مسالۀ مورد بحث در نزد قدما قبحی که امروز دارد نداشته است و شاید اصلا قبحی نداشته است.مثلا تا یک قرن پیش کسی مانند ایرج میرزا که از افراد متشخص جامعه بود در بیان شاهدبازی های خود ظاهرا هیچ احساس شرمندگی نداشت.

برشی از کتاب شاهدبازی در ادبیات فارسی سیروس شمیسا:

«اساسا ادبیات غنایی فارسی به یک اعتبار ادبیات همجنس گرایی است. در این که معشوق شعر سبک خراسانی و مکتب وقوع در دوره تیموری، مرد است شکی نیست. اما ممکن است خواننده غیرحرفه‌ ای در مورد ادبیات سبک عراقی مثلا غزلیات امثال سعدی و حافظ دچار شک و تردید باشد. اما حدود نصف اشعار این بزرگان هم صراحت دارد که در باب معشوق مذکر است.

زیرا در آن ها آشکارا از واژه های پسر و امرد و خط عذار و سبزۀ ریش و این گونه مسائل سخن رفته است. اما بخش اعظم آن نصف باقی مانده هم در مورد معشوق مذکر است منتها خاصیت زبان فارسی طوری است که مثلا به علت عدم وجود افعال و ضمایر مذکر و مونث ایجاد شبهه می کند.

باید دانست که مسائلی چون رقص و زلف و خال و خدّ و قد و دامن و تیر نگاه و ساقی گری و امثال این ها که امروزه به نظر می رسد در مورد زنان است در قدیم مربوط به مردان هم می شده است. بدین ترتیب فقط بخش کمی از اشعار قدماست که می توان در آن ها به ضرس قاطع معشوق را مونث قلمداد کرد.

معرفی سیروس شمیسا:

سیروس شَمیسا (زادهٔ 29 فروردین 1327 در رشت) استاد ادبیّات فارسی و نویسندهٔ ایرانی است که تاکنون بیش از 40 اثر خلق کرده‌است. وی تحصیلات عالی خود را در دانشگاه شیراز آغاز کرد و چند سالی پزشکی خواند، ولی پس از چندی تغییر رشته داد و در همان‌جا مدرک کارشناسی خود را در ادبیّات فارسی گرفت. پس از آن وارد دورهٔ دکترای ادبیات فارسی دانشگاه تهران شد و در سال 1357 از رسالهٔ خود به راهنمایی خانلری دفاع کرد. او در سال 1380 یکی از چهره‌های ماندگار ایران لقب گرفت. کتاب‌های او در بسیاری از دانشگاه‌های ایران تدریس می‌شود.

📙💌 فایل های پیشنهادی جزوه پرو :

دانلود کتاب سیری نوین در فرگشت و اسرار مغز دکتر مانی منوچهری PDF

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

توضیحات تکمیلی

نوع فایل

PDF

حجم فایل

4 مگابایت

تعداد صفحات

269 صفحه

نویسنده

سیروس شمیسا

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دانلود کتاب شاهدبازی در ادبیات فارسی سیروس شمیسا PDF”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *