دانلود کتاب اومانیسم و رنسانس پی یر ماری – عبدالوهاب احمدی PDF 

35000تومان

پی دی اف کتاب اومانیسم و رنسانس پی یر ماری – عبدالوهاب احمدی ، برای دانلود کلیک کنید.

توضیحات

کتاب اومانیسم و رنسانس پی یر ماری – عبدالوهاب احمدی PDF توسط وب سایت جزوه پرو برای شما عزیزان تهیه شده است ، پی‌ یر ماری در کتاب اومانیسم و رنسانس به پژوهش در جنبه‌ های گوناگون اومانیسم و رنسانس پرداخته و تصویری از جلوه های مختلف این دو پدیده وابسته و مرتبط با یکدیگر ترسیم کرده است.

در این کتاب به تأثیر اومانیسم و رنسانس بر اروپای بعد از قرون وسطی، از جمله تأثیر آن در علم، دین، آموزش و پرورش و ادبیات، پرداخته شده است.

با خواندن این کتاب، علاوه بر درک و شناخت ماهیت اومانیسم و رنسانس، در می یابیم که این دو پدیده چگونه طرز نگاه به انسان و جهان را از بنیاد تغییر دادند و با رقم زدن این تحول بنیادین بر سیر تاریخ و فرهنگ تأثیری عمیق بر جای گذاشتند.

معرفی کتاب اومانیسم و رنسانس پی یر ماری – عبدالوهاب احمدی

در کتاب پی‌یر ماری مباحثی جذاب را درباره اومانیسم و رنسانس خواهید خواند. بحثی درباره اومانیسم (انسان‌گرایی) و رنسانس یا عصر روشنگری و ارتباط این دو پدیده با یکدیگر.

رنسانس، جنبش نوزایی هنری‎‌‎، ادبی‎‌‎، اندیشگی‎‌‎ و علمی در سده‌ی چهاردهم میلادی… انقلابی در سپهر اندیشه و پهنه‌های گوناگون هنری پدید آورد… هنر غربی را در همه‌ زمینه‌ها از ریشه دگرگون کرد و بر شیوه‌ی نگرش به انسان و طبیعت و رابطه با خداوند تأثیری عمیق گذاشت و راهِ یکی از شگرف‌ترین پدیده‌های تاریخ بشری یعنی مدرنیته را بازنمود.

اومانیسم هم که در دامان رنسانس پرورش یافت، جهان‌بینی نوینی بود مبتنی بر ارج‌مندی انسان. می‌توان گفت که اومانیسم‎‌‎، نه آموزه و ایدئولوژی‎‌‎، بلکه جست‌وجویی پیوسته‎‌‎ و جنبشی پوینده و پرسشی است هر روزه درباره‌ امکانِ ساختن جامعه‌ای انسانی یا انسانی‌تر.

این کتاب نه تاریخ‌نگاری دو پدیده‌ی دوران‌ساز‎‌‎، یعنی اومانیسم و رنسانس‎‌‎، بلکه پژوهشی آزاد با هدف توضیح و درک آن‌ها است.

ماری می‌کوشد به‌دور از شیفتگی یا وازدگی‎‌‎، این دو پدیده را با واقع‌بینی در پهنه‌های گوناگون بررسی کند و تصویری روشن از آن‌ها در برابر خواننده بگذارد که بسیاری از پیش‌داوری‌های نیندیشیده را بی‌اعتبار می‌کند.

علاقه‌مندان به تاریخ اروپا، جامعه‌شناسی و فلسفه را به خواندن این کتاب دعوت می‌کنیم.

معرفی پی‌یر ماری

پی‌یر ماری، پژوهش‌گر و نویسندهٔ فرانسوی، در سال 1956 در الجزایر زاده شد. پس از تحصیلات متوسطه، تحصیلات عالی خود را در رشتهٔ ادبیات فرانسه ادامه داد و پایان‌نامهٔ خود را دربارهٔ ادبیات سدهٔ شانزدهم گذراند.

سپس در دانش‌سرای عالی سن ـکلو در کرسی ادبیات رنسانس به تدریس پرداخت و دست‌آمده‌های پژوهش‌های خود دربارهٔ سدهٔ شانزدهم را به صورت مقاله و کتاب منتشر کرد.

پی‌یر ماری چند سالی است که محیط آموزشی رسمی را ترک گفته است و بیش‌تر به کار نویسندگی و برگزاری سمینارهای آزاد می‌پردازد.

برشی از کتاب اومانیسم و رنسانس پی یر ماری – عبدالوهاب احمدی

چه کسی، امروز، می‌تواند ادعا کند که بنیادهای جهان کنونی بدون ارجاع به اومانیسم و رُنسانس فهم‌پذیراند؟ سده‌های پانزدهم و شانزدهم اروپا مجموعهٔ فعالیت‌های بشری را در راستایی سمت وسو دادند که از بسیاری نظرها هم‌چنان راستای فعالیت‌های امروز ما شمرده می‌شود.

بی‌باکی در روحیهٔ انتقادی، فرازآمد مقامِ فرد، گذر از دنیایی بسته به جهانی بی‌کران و سرانجام از هم‌پاشیدگی یگانگی مسیحیت، درمجموع، جهش‌ها و گسست‌هایی بودند که برآمد مدرنیته را نمودار کردند.

تاریخ‌نگاران سدهٔ نوزدهم با ملاحظهٔ این انقلاب فرهنگی که تصویر انسان از خود و جهان را زیروزبر گرداند، از «اومانیسم» سخن به میان آوردند. البته این واژه پیش از اینان نیز وجود داشت، اما آن‌ها ارزش و حیثیتی به این واژه بخشیدند که از آن پس کاستی نپذیرفت.

این واژه که از واژهٔ آلمانی Humanismus الگوبرداری شده بود سبب ارزشیابی اصطلاح‌های لاتینی رایج در دورهٔ رنسانس شد مانند humaniores literae «ادبیاتی که انسانی‌تر می‌گرداند» ــ و studia humanitatis «مطالعهٔ آن‌چه انسانی است».

هرچند نام «اومانیست» در دورهٔ رنسانس، دست‌کم در سرزمین ایتالیا، ناشناخته نبود، اما در کاربستی ویژه محدود ماند؛ بدین‌سان که نام humanista به گونه‌ای مشخص، استاد فن سخن‌وری معنی می‌داد. درواقع، تاریخ‌نگاران سدهٔ نوزدهم با پذیرانشِ واژه‌ای عام می‌خواستند واقعیتی را درک کنند که از پهنهٔ ویژهٔ آموزشی بسیار فراتر می‌رفت.

در دید آنان، «اومانیسم» جنبشی زیبایی‌شناختی، فلسفی، مذهبی و مدنی می‌نمود که در سدهٔ پانزدهم در ایتالیا پدید آمد و در سدهٔ پسین در سراسر اروپا بال گسترد. جنبشی که از رهگذر برخوردی زندگی‌بخش با متن‌های بنیادین جهان باستان (یونان و روم)، ارج‌مندی انسان را می‌ستاید.

گرچه دریافت کنونی ما از اومانیسم بسیار وام‌دارِ تاریخ‌نگاران سدهٔ نوزدهم است، اما با دریافت آنان نیز تفاوت دارد. درواقع، بررسی‌های چند دههٔ گذشته توجه را به پیوستگی‌های نهانی میان قرون وسطا و رنسانس جلب کرده است، حال آن که پیش از این گمانِ غالب بر این بود که این دو گسستی ریشه‌ای از یکدیگر دارند.

اکنون می‌دانیم که اومانیسمِ سده‌های پانزدهم و شانزدهم از بسیاری جنبه‌ها وام‌دار سده‌های به‌اصطلاح «تاریکی» است که محکوم‌اش می‌شمرد؛ هم‌چنین می‌دانیم که اومانیسم قرون وسطایی نیز وجود دارد که گواه روشن‌اش، ازجمله، نوسازی نهادهای آموزشی در زمان فرمان‌روایی کارولَن‌ژین‌ها۹ در فرانسه است.

از این‌رو، امروز دیگر به وجود هزارهٔ «تاریکی و نادانی گوتیک» و، در پی آن، باززایشی ناگهانی و فروزان باور نداریم.

اما به‌ویژه باید توجه داشت که واژهٔ «اومانیسم» در سدهٔ بیستم پرسش‌ها و جدل‌هایی را در رابطه با کامیابی‌ها و عامیت‌یابی‌اش پیش آورد و به شکل اجمالی دوگونه انتقاد برانگیخت. نخست، آن را متهم می‌کنند که بینشی به گزافه ایدئولوژیک و حتی اسطوره‌گون از تاریخ ایده‌ها آراست:

اومانیسم که در سدهٔ نوزدهم در گرماگرم باور به پیشرفت پرورده شد به آن‌جا رسید که به جنبش رنسانس «مدرنیته‌ای» را بچسباند که اومانیست‌های آن زمان به هیچ روی از آن آگاه نبودند.

دوم، اومانیسم را به این سبب می‌نکوهند که میان لنگرگاهِ تاریخی معین و گسترشی جهان‌روا و اغلب شتاب‌زده نوسان می‌کند: آیا با گونه‌ای کش‌آیندی چشم‌گیر ، که معادل‌اش را کم می‌توان یافت .

این واژه را هم در مورد اراسموس و داستایوفسکی، هم در مورد لئوناردو داوینچی و آندره مالرو، و هم در مورد مونتانْی و کوروساوا به کار نمی‌بندند؟ چنان‌چه هم‌سخن با رُنان بپذیریم که «اومانیسم» «کیشِ هر آن‌چه به انسان مربوط می‌شود.

زندگی تقدیس‌یافته و به ارزشی اخلاقی بالیده» را مشخص می‌کند، آن‌گاه نمی‌توان به روشنی دید که کدام نویسنده و کدام اندیش‌مند ـ به استثنای کسانی‌که آشکارا عقیده‌ای «اومانیسم‌ستیزانه» بیان داشته‌اند ، نمی‌تواند جای خود را در پهنه‌ای این‌چنین فراخ بیابد.

📙💌 فایل های پیشنهادی جزوه پرو :

دانلود کتاب راهنمای شماره استاندارد بین المللی کتاب و موسیقی داریوش مطلبی PDF

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

توضیحات تکمیلی

نوع فایل

PDF 

حجم فایل

13 مگابایت

تعداد صفحات

200 صفحه

نویسنده

پی یر ماری – عبدالوهاب احمدی

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دانلود کتاب اومانیسم و رنسانس پی یر ماری – عبدالوهاب احمدی PDF ”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *