دانلود کتاب ادبیات اسلامی هند یعقوب آژند PDF

35000تومان

پی دی اف کتاب ادبیات اسلامی هند یعقوب آژند ، برای دانلود کلیک کنید.

دسته:

توضیحات

کتاب ادبیات اسلامی هند یعقوب آژند PDF توسط وب سایت جزوه پرو برای شما عزیزان تهیه شده است ، این کتاب بخشی از کتاب کامل «تاریخ ادبیات هند» از ورود اسلام به هندوستان و کنش‌ها و واکنش‌ها به توسعه ادبیات بی‌نظیر آن در این کشور از آغاز تا قرن بیستم است.

در واقع، ادبیات مسلمانان هند تقریباً تمام متون عربی، فارسی و ترکی نوشته شده در ادبیات منطقه ای هند و نیز ادبیات اردو، سندی، پشتو، پنجابی و تا حدی بنگالی را شامل می شود.

اما در این کتاب تنها به بررسی مختصری از آثاری که به زبان های عربی، فارسی و ترکی در هند و پاکستان نوشته شده است، پرداخته شده است.

معرفی کتاب ادبیات اسلامی هند یعقوب آژند :

رموز دین اسلام اگرچه با زبان عربی سازگاری بیشتری دارد اما در رابطه با زبان فارسی به شبه قاره هند راه پیدا کرد و ادبیات اسلامی بر عرشه سفینه زبان فارسی به اقیانوس هند راه یافت سلاطین مسلمان هند که با فرهنگ و ادب ایرانی تربیت یافته بودند ملجاء و پناهگاه همه مهاجرانی شدند که یا به سودای آزادگی و یا فرار از جنگها و گرفتاریهای خراسان و ماوراءالنهر بدان دیار پناه بردند.

این مهاجران اگر شاعر و نویسنده بودند محیط مساعدی برای پرورش فکر و اندیشه خود یافتند و اگر سپاهی و لشکری بودند جزء صاحب منصبان شدند. اولین دسته های مسلمان ایرانی که به هندمهاجرت کردند صوفیان و تنزیه گرایان اسماعیلی بودند.

داعیان اسماعیلی از حدود 270 هجری به بعد از یمن وارد سند شدند از میان اسماعیلیان شرق عالم اسلام عده ای نیز راهی مناطق دور دست تر شدند که به سند و پنجاب میرسید. هنگامی که در اواخر دوره سامانیان و در دوره اقتدار غزنویان بر اسماعیلیان سخت گرفتند، آنها نیز با ادب و فرهنگ ایرانی وارد هند شدند.

به هر حال حاکمیت رسمی اسماعیلیان به مرکزیتمولتان در سال 370 هجری شروع شد تا اینکه در اوایل قرن پنجم محمود، مولتان راتصرف و اسماعیلیان را پراکنده ساخت.

اگرچه از نظر سیاسی غزنویان جای اسماعیلیان را بر پنجاب و سند گرفتند اما از نظر فرهنگی استمرار وضع پیشین بود.

جالب اینکه در همه خاندان های حکومت گر هند اسلامی از قرن پنجم تا سیزدهم یعنی در یک دوره نهصد ساله زبان اداری، سیاسی، فرهنگی و مذهبی و زبان کتابت همگی زبان فارسی بوده است.

به انصاف باید گفت در این دوره مدید کتب مذهبی بسیاری به زبان عربی نگاشته شده که اغلب مورد استفاده خواص و علمای مذهبی بوده است. فرهنگ ایرانی و زبان و ادب فارسی عناصرچهارگانه قوام پادشاهی یعنی شاعران، حکیمان،دبیران و ستاره شناسان را موجودیت بخشید.

معرفی یعقوب آژند :

یعقوب آژند (زادهٔ 29 خرداد 1328 در میاندوآب) پژوهشگر ایرانی تاریخ، هنر و ادبیات است. آژند دوره کارشناسی تاریخ را در دانشگاه تبریز، دوره کارشناسی ارشد را در پژوهشکده فرهنگ ایران و دوره دکتری تاریخ را در دانشگاه تهران گذراند.

از دیگر آثار یعقوب آژند میتوان به موارد زیر اشاره نمود :

  • تاریخ ایران، دوره تیموریان
  • سلطانعلی مشهدی، یعقوب آژند
  • محمدزمان و شیوه فرنگی سازی
  • نگارگری ایران (پژوهشی در تاریخ نقاشی و نگارگری ایران)
  • کمال الدین بهزاد
  • سلطان محمد تبریزی
  • مکتب نگارگری شیراز

📙💌 فایل های پیشنهادی جزوه پرو :

دانلود کتاب واژه نامه ای از گویش شوشتری محمد باقر شوشتری PDF

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

توضیحات تکمیلی

نوع فایل

PDF

حجم فایل

1 مگابایت

تعداد صفحات

126 صفحه

نویسنده

یعقوب آژند

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دانلود کتاب ادبیات اسلامی هند یعقوب آژند PDF”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *