دانلود کتاب شعر سیاسی در دوره پهلوی دوم احمد درستی PDF

40000تومان

پی دی اف کتاب شعر سیاسی در دوره پهلوی دوم احمد درستی ، برای دانلود کلیک کنید.

دسته:

توضیحات

کتاب شعر سیاسی در دوره پهلوی دوم احمد درستی PDF توسط وب سایت جزوه پرو برای شما عزیزان تهیه شده است ، کتاب «شعر سیاسی در دوره پهلوی دوم» نوشتۀ احمد درستی است و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی آن را منتشر کرده است.

معرفی کتاب شعر سیاسی در دوره پهلوی دوم احمد درستی

این کتاب 4 جریان شعر سیاسی ایران را بررسی می‌کند. درباره کتاب شعر سیاسی در دوره پهلوی دوم شعر سیاسی یک بخش از ادبیات سیاسی به شمار می‌رود که موضوعات مختلف سیاسی‌اجتماعی جامعه را در قالب شعر مطرح کرده و آن‌ها را نقد می‌کند.

این نوع از ادبیات از شرایط اجتماعی سیاسی و تحولات جامعه تأثیر می‌پذیرد و نسبت به آن موضع‌گیری می‌کند. در دورۀ پهلوی دوم ، کشور ایران دستخوش تغییر و تحولات مهمی شد که موضع‌گیری‌های مختلف را در پی داشت و شعر سیاسی را هم به چند دسته تقسیم شد. اشعار دارای مواضع چپ ، شعرهایی در قالب مواضع ملی‌گرایانه ، شعرهایی با مواضع اسلامی و در مخالفت با رژیم پهلوی معروف به شعر اسلام‌گرا ، این سه نوع شعر سیاسی مخالف وضع موجود بودند و به‌نوعی هر 3 گروه از طریق شعرهای خود با سیاست‌ها و یا اصل رژیم سلطنتی پهلوی مبارزه می‌کردند.

گروه چهارمی هم بودند که از سلطنت شاه حمایت می‌کردند، شاه‌دوستی را با ایران‌دوستی یکسان می‌دانستند و تلاش می‌کردند با شعرهایشان فرهنگ سیاسی جدیدی را در جامعۀ ایران ایجاد کنند. کتاب شعر سیاسی در دوره پهلوی دوم ، این 4 جریان شعر سیاسی ایران در دورۀ زمانی سال‌های 1320 تا 1357 را بررسی کرده ضمن تحلیل زمینه‌های پیدایش هرکدام از این 4 جریان ، مواضعشان نسبت به تحولات سیاسی‌اجتماعی و همچنین نمونه‌‌هایی از اشعار آن‌ها را ارائه کرده است.

معرفی احمد درستی

احمدرضا احمدی (30 اردیبهشت 1319 – 20 تیر 1402) شاعر ، نویسنده ، نمایشنامه‌نویس و یکی از چهره‌های جریان ادبی-هنری موج نو در ایران بود. او عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و همچنین از اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده‌است.

برشی از کتاب شعر سیاسی در دوره پهلوی دوم احمد درستی

«ادبیات واقعیت‌های جهان واقع را بازآفرینی می‌کند. برای این منظور در خلق واقعیت‌ها ازیک‌طرف چیزهایی را می‌آفریند که هرگز در جهان واقع نظیرشان وجود ندارد، بدین معنی که قهرمان یا شخصیت داستان چه‌بسا ساخته و پرداختۀ ذهن نویسنده باشد و دارای چنان خصوصیاتی که به‌ندرت عین همان خصلت‌ها و ویژگی‌ها را بتوان در کسی سراغ داشت و از طرف دیگر چیزهایی می‌آفریند که شبیه افراد و اشیای دنیای واقعی است ؛ رستم و سهراب شاهنامه در عین آن که شبیه هیچ پدر و پسری نیستند ، اما در عواطف و احساسات فرزندی و پدری همچون دیگر افراد انسانی‌اند.

در خلق اثر ادبی ابداع آزادانه‌ای صورت می‌گیرد ؛ اما درعین‌حال این ابداع متکی بر واقعیت‌‌هایی جهان واقع است. خالق اثر ادبی در برخورد با واقعیت‌ها گزینشی عمل می‌کند حوادث و رویدادهای زندگی نتیجه و معلول عوامل متعددی هستند و حتی بسیاری از عوامل شکل‌دهنده به واقعیت از دید ناظران پنهان می‌ماند. خالق اثر ادبی نیز از این قاعده مستثنی نیست و هنگامی که به بیان و شرح حادثه با رخداد یا قهرمانی می‌پردازد ، علاوه بر این که آگاهانه برخی از وجوه واقعیت خارجی را نادیده می‌گیرد ، برخی از عوامل نیز که در پشت حوادث ظاهری قرار دارند همچون نیات واقعی و اندرونی قهرمان از دید او نیز پنهان می‌مانند و هر قدر تلاش کند تا وفادار بماند، قادر به بیان و انتقال کامل آن به خواننده نخواهد بود.»

📙💌 فایل های پیشنهادی جزوه پرو :

دانلود کتاب چطور با هرجور آدمی ارتباط برقرار کنیم؟ فرخ بافنده PDF

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

توضیحات تکمیلی

نوع فایل

PDF

حجم فایل

4 مگابایت

تعداد صفحات

347 صفحه

نویسنده

احمد درستی

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دانلود کتاب شعر سیاسی در دوره پهلوی دوم احمد درستی PDF”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *