دانلود کتاب ما چگونه ما شدیم؟ دکتر صادق زیبا کلام PDF

40000تومان

پی دی اف کتاب ما چگونه ما شدیم؟ دکتر صادق زیبا کلام ، برای دانلود کلیک کنید.

دسته:

توضیحات

کتاب ما چگونه ما شدیم؟ دکتر صادق زیبا کلام PDF توسط وب سایت جزوه پرو برای شما عزیزان تهیه شده است ، کتاب ما چگونه ما شدیم نوشته‌ی دکتر صادق زیباکلام است. صادق زیباکلام در این کتاب به ریشه‌یابی علل عقب‌ماندگی در ایران به همراه نقد‌ها و نظر‌ها می‌پردازد. این کتاب در طول 22 سال از سال 74 تا 96 حدود 27 بار تجدید چاپ شد. درباره کتاب ما چگونه ما شدیم صادق زیباکلام این کتاب را بدون هیچ‌گونه تعصب قومی و نژادی نوشته است. این کتاب یک کتاب کاملا علمی ، تاریخی و تحلیلی است که درمورد تفکر «استعمار ، ریشه عقب‌ماندگی» که نظریه‌ای جدید و رایج است نوشته شده است. این نظریه بسیار قابل تامل است و بسیار جای بحث دارد و به ما می‌گوید چرا ایران الان در جایگاه‌ کنونی‌اش قرار دارد.

در کتاب ما چگونه ما شدیم به این حقیقت پی می‌بریم که عامل اصلی عقب‌ماندگی و استعمارشدگی خود ما ایرانیان هستیم. در این کتاب می‌توانیم دیدگاه نویسندگان دیگر را در علت‌هایی که عنوان می‌کند ، به روشنی ببینیم. دلایلی مثل عملی نشدن نظریات «مارکس» در ایران ؛ مارکس نظریه‌های خودش را با شیوه‌ی زندگی در اروپا مطرح کرده است ؛ مسائلی مانند تعصبات نژادی و قومی ، بحران کم‌آبی در ایران ، پایین آمدن سطح آگاهی مردم و موضوعاتی جامع مانند دریانوردی و کشاورزی و عدم گسترش تجارت است که باعث شده ایران به عنوان کشور جهان سومی در جهان معرفی شود. صادق زیباکلام درمورد کتاب ما چگونه ما شدیم می‌گوید : «داستان باز مى‌گردد به سال‌ 1363 که من تازه وارد دوره دکترا در دانشگاه برادفورد انگلستان شده بودم و به دنبال شروعى براى تز دکترایم بودم.

رساله‌ام درمورد این بود که چرا و چه شد که آن انقلاب رخ داد. رژیم مقتدر ، پر صلابت و باثبات پهلوى دفعتاً آنچنان دچار بحران و مصیبت گردید و در میان بهت و ناباورى مخالفین و موافقین آنگونه سقوط کرد. در آن سال‌ها نیز همچون امروز ، پاسخ اصلى به این سؤال آن بود که برویم به سروقت پانزده خرداد سال 1342 و گمشده خود را از آنجا پى گیریم. اما نظرى که من داشتم با این روایت فرق مى‌کرد. من معتقد بودم که رمز و راز سقوط پهلوى‌ها و پیروزى انقلاب و تأسیس نظام اسلامى ، على‌رغم شگفتى و به دور از انتظار بودنش ، در مجموعه تحولات سیاسى و اجتماعى تاریخ معاصر ایران نهفته است. به اعتقاد من، انقلاب اسلامى حرکتى بود در ادامه مبارزات قبلى مردم ایران علیه استبداد ، خودکامگى حکومت ، فقدان آزادى ، فساد دولتى ، نبود انتخابات آزاد و… در صورت پذیرش نظریه فوق ، سؤال بعدى این مى‌شد که این مبارزات از چه زمانى و چگونه آغاز شد. پاسخ این سؤال در حقیقت مى‌شد آغاز کار رساله من. در بررسى ایران عصر قاجار در قرن نوزدهم بود که شکل و شمایل پرسشى که زمینه‌ساز نگارش ما چگونه ما شدیم گردید به تدریج در ذهنم شکل گرفت. اتفاقى برایم افتاد آن بود که یک «چرا» در ذهنم پیدا شد.»

معرفی نویسنده

صادق زیباکلام در خرداد سال 1327 در تهران متولد شد. او در خانواده‌ای تحصیل کرده و فرهنگی بزرگ شده. او بعد از پایان دوره‌ی دبیرستان سال 1345 برای‌ِ ادامه‌ی تحصیل در دانشگاه تهران قبول شد. پدرش مخالف تحصیل او در ایران بود ، برای همین او را به اتریش فرستاد. صادق زیباکلام تحصیلات خود را در اتریش رها کرد و به شهر هادرزفیلد در انگلستان رفت و برای تحصیل در رشته‌ی مهندسی شیمی وارد دانشگاه پلیتکنیک انگلستان شد. او پس از اینکه وارد ایران شد ، ساواک او را به جرم جاسوسی دستگیر کرد و دولت او را ممنوع‌الخروج کرده و او قادر به بازگشت به انگلستان نشد.

برای مدتی در دانشگاه تهران مشغول به کار شد و پس از انقلاب اسلامی دوباره به انگلستان بازگشته و در رشته‌ی علوم انسانی به تحصیل پرداخت. صادق زیباکلام در زمان دانشجویی فعالیت‌های سیاسی انجام می‌داد و انتقادات خود را به تصمیمات سیاسی و اجتماعی بیان می‌کرد. همچنین او چندین کتاب درباره‌ی سیاست و تاریخ نوشته است و عقاید خود را نیز در آنها بیان کرده است. کتاب‌های او شامل : ما چگونه ما شدیم، ریشه‌یابی علل عقب‌ماندگی ایران ، وداع با دوم خرداد و .. می‌باشد. صادق زیباکلام برای ارائه‌ی تز دکترایش کتاب ما چگونه ما شدیم ؟ را به چاپ رساند.

برشی از کتاب ما چگونه ما شدیم؟ دکتر صادق زیبا کلام

آگاهی نسل‌های پس از عباس میرزا از شکاف میان ایران و غرب تدریجی بود. آنان در ابتدا محو پیشرفت‌های تکنیکی و صنعتی غرب می‌شدند. برخی از ایرانیان که در نیمه اول قرن نوزدهم به اروپا سفر کرده و ذوق نوشتن هم داشتند مشاهدات خود را به صورت سفرنامه درمی‌آوردند. آنان آن قدر از دیدن اروپا و مقایسه آن با مملکت عقب‌مانده‌ خودشان شگفت‌زده و مبهوت می‌شدند که نام سفرنامه‌هایشان را حیرت‌نامه گذاردند.

ایرانیان برای نخستین بار با بیمارستان ، راه‌آهن ، بانک ، تراموا ، تلگراف ، پارک‌های بزرگ ، برق ، گاز ، آب لوله‌کشی ، کارخانجات ، تولیدات صنعتی ، تماشاخانه ، اپرا و جنبه‌های دیگری از زندگی مدرن غرب آشنا می‌شدند. اما به‌تدریج آنان متوجه جنبه‌های عمیق‌تر تمدن غرب شدند. جنبه‌های زیربنایی سیاسی و اجتماعی همچون حاکمیت قانون (در برابر حاکمیت مطلق حکام و فرمانروایان در ایران) ، محدودیت اختیارات حکومت (در مقابل اختیارات نامحدود پادشاه در ایران) ، پاسخگو بودن حکومت در قبال اقدامات و تصمیماتش (در مقابل مطلق‌العنان بودن حکومت در ایران) ، آزادی مطبوعات ، آزادی احزاب و تشکل‌های سیاسی ، آزادی مذهب و اجتماعات ، انتخاب حکومت از سوی مردم (در برابر مشروعیت الهی حکومت در ایران) و امکان انتقد از حکومت از جمله جنبه‌های دیگر جوامع اروپایی بود که به‌‌تدریج ایرانیان را تحت تاثیر خود قرار می‌داد.

📙💌 فایل های پیشنهادی جزوه پرو :

دانلود کتاب اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب مرتضی مطهری PDF

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

توضیحات تکمیلی

نوع فایل

PDF

حجم فایل

6 مگابایت

تعداد صفحات

269 صفحه

نویسنده

دکتر صادق زیبا کلام

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دانلود کتاب ما چگونه ما شدیم؟ دکتر صادق زیبا کلام PDF”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *