دانلود کتاب مرگ قسطی مهدی سبحانی PDF

60000تومان

پی دی اف کتاب مرگ قسطی مهدی سبحانی ، برای دانلود کلیک کنید.

دسته:

توضیحات

کتاب مرگ قسطی مهدی سبحانی PDF توسط وب سایت جزوه پرو برای شما عزیزان تهیه شده است ، کتاب مرگ قسطی نوشتهٔ لویی فردینان سلین و ترجمهٔ مهدی سحابی است و نشر مرکز آن را منتشر کرده است. مرگ قسطی در کنار «سفر به انتهای شب» دو رمان‌ مشهور و شاخص سلین ، نویسندهٔ فرانسوی، قلمداد می‌شوند. مرگ قسطی نخستین‌بار در سال 1936 منتشر شد. درباره کتاب مرگ قسطی سلین نخستین رمان خود ، سفر به انتهای شب را در 38 سالگی نوشت و جامعهٔ ادبی فرانسه را شگفت‌زده کرد.

مرگ قسطی دومین رمان اوست. مرگ قسطی با این جملات آغاز می‌شود : «دوباره تنها شدیم. چقدر همه چیز کند و سنگین و غمناک است… بزودی پیر می‌شوم. بالاخره تمام می‌شود. خیلی‌ها آمدند اتاقم. خیلی چیزها گفتند. چیز به دردبخوری نگفتند. رفتند. دیگر پیر شده‌ند. مفلوک و دست وپاچلفتی هر کدام یک گوشه دنیا. دیروز ساعت هشت خانم برانژ سرایدار مرد. شب توفان بزرگی می‌شود. این بالای بالا که ما هستیم همه خانه تکان می‌خورد. دوست خوب مهربان وفاداری بود. فردا قبرستان خیابان «سول» خاکش می‌کنند.

واقعاً دیگر پیر بود ، ته تهِ خط پیری. از همان اولین روزی که سرفه کرد به‌اش گفتم : «مبادا دراز بکشید !… توی رختخوابتان بنشینید!» دلم درست نبود. که بعد این‌طوری شد… که کاریش هم نمی‌شود کرد. همیشه کارم این کار گهِ طبابت نبوده. نامه می‌نویسم و خبر مرگ خانم برانژ را به همه کسانی که می‌شناسندم ، به همه کسانی که می‌شناختندش می‌دهم.» همان‌گونه که مشخص است ، داستان مرگ قسطی دربارهٔ پزشکی تنها و خسته و آشفته به نام فردینان است. درست مانند خود سلین که پزشکی دردکشیده بود. فردینان از بیمارانش خسته و کلافه شده است و می‌خواهد به همه فحش دهد. وقتی فردینان ، حسابی دربارهٔ منشی‌ پیرش ، مادرش ، بیمارانش و پسرخالهٔ همکارش حرف می‌زند تازه به قسمت اصلی داستان می‌رسیم : شرح کودکی فردینان.

کتاب مرگ قسطی روایت کودکی فردینان تا زمانی است که او آماده می‌شود به سربازی برود. اتفاقات کتاب بی‌شباهت به زندگی خود سلین نیست و چه‌بسا زندگی‌نامهٔ خود اوست. اگر بعد از این کتاب ، رمان سفر به انتهای شب را بخوانید که شخصیت اصلی آن فردینان است ، دلیل رفتارهای او را بسیار بهتر درک خواهید کرد و دوچندان از آن لذت می‌برید. فردینان کودکی بسیار سختی را از سر گذرانده است ؛ زندگیِ به‌تمامی در فقر و مشقت و بدبختی. اعضای این خانواده هرچه بیشتر تلاش می‌کنند ، گویی بیشتر بدبخت می‌شوند. مادر زحمتکش فردینان اما هیچگاه تسلیم نمی‌شود ؛ ولی فردینان از همان کودکی ناامید و دل‌خسته است. می‌گوید کاش هیچگاه به دنیا نیامده بود. پدر فردینان هم سخت‌کوش و خوش‌قلب است اما کم‌کم با پسرش دچار مشکل می‌شود که بین پدر و پسری چون این دو ، اجتناب‌ناپذیر است. اما چرا مرگ قسطی ؟ از نظر فردینان ، زندگی او ، مرگ قسطی او بوده است.

نامی به‌شدت غم‌انگیز و البته بیان‌کنندهٔ واقعیت. گریزی از مرگ نیست و ما زندگی می‌کنیم تا بمیریم. در مرگ قسطی اتفاق خاصی نمی‌افتد اما روایت سلین آن‌قدر بُرنده و تلخ و واقعی است که به خواننده نشان می‌دهد هیچ اتفاقی در زندگی محلی از اعراب ندارد ، جز مرگ. نثر سلین در این کتاب شاهکاری خلق کرده است که خواننده تا مدت‌ها درگیر آن می‌ماند. ترجمهٔ سحابی از این کتاب نیز به گیرایی و روانی آن افزوده است. انتخاب واژگان سلین و سپس سحابی به گونه‌ای است که با شدت و حدت تمام ، تلخی و کثیفی زندگی را به خواننده گوشزد می‌کند. مرگ قسطی با آنکه امروزه از سوی اکثر مفسران بهترین اثر او تلقی می‌شود در زمان انتشار با استقبال سردی مواجه شد.

دلیل این سردی عمدتاً همان عاملی بود که مرگ قسطی را زیربنای همه آثار بعدی سلین کرد و پایه‌گذار شهرت او به عنوان زنده‌کننده زبان فرانسه و یکی از تأثیرگذارترین نویسندگان قرن بیستم غرب کرد : نگرش خشن و بی‌مجامله به سرشت بشر ، بدبینی به مناسبات بشری ، بیان تند و صریح متکی بر کاربرد پیگیرانه عناصر زنده و خشن زبان عامیانه و آرگو. این هنجارشکنی سلین در سال‌های جنگ جهانی دوم نمود تازه‌ای یافت که تا چند سالی پس از پایان جنگ با طرد و تبعید او همراه بود و تنها با فروکش کردن غلیان‌های عظیم ناشی از جنگ رفته رفته به حدی از آرامش و مدارا (اگرنه فراموشی) رسید، تا دوباره او را به عنوان مهم‌ترین نویسنده قرن بیستم فرانسه مطرح و ماندگار کند.

📙💌 فایل های پیشنهادی جزوه پرو :

دانلود کتاب میراث هانریش بل PDF

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

توضیحات تکمیلی

نوع فایل

PDF

حجم فایل

10 مگابایت

تعداد صفحات

731 صفحه

نویسنده

مهدی سبحانی

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دانلود کتاب مرگ قسطی مهدی سبحانی PDF”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *