دانلود کتاب اصول فقه در بوته آزمون PDF

50000تومان

پی دی اف کتاباصول فقه در بوته آزمون ، برای دانلود کلیک کنید .

توضیحات

کتاب اصول فقه در بوته آزمون PDF توسط وب سایت جزوه پرو برای شما عزیزان تهیه شده است ،اصول فقه، دانشی است که قواعد لازم برای اجتهاد و استنباط احکام شرعی فرعی در فقه اسلامی را در بردارد. پیشینه تاریخی این دانش به بعد از رحلت پیامبر بازمی‌گردد.
اصول فقه علمی اسلامی است که در آن قواعد استنباط احکام شرعی مورد بحث قرار می‌گیرد. این دانش کمابیش مانند نسبت بین منطق برای فلسفه است و در زمان حاضر همانندترین دانش به آن در غرب، دانش هرمنوتیک است.

اصول فقه یک عبارت به صورت مرکب اضافی است که از دو جزء ساخته شده است. اصول جمع اصل است. اصل دارای یک معنای لغوی و یک معنای اصطلاحی است. در لغت اصول فقه به معنای بخشی از یک چیز است که سایر بخش‌های آن چیز، بر آن بنا می‌شوند. تهانوی می‌گوید که اصل چیزی است که چیز دیگری بر ان بنا می‌شود.

اصل در اصطلاح فقیهان و اصولیان در یکی از معانی زیر بکار می‌رود:

۱-اصل در برابر فرع.. مثلاً در باب قیاس گفته می‌شود که شراب اصل است برای نبیذ به این معنا که حکم نبیذ از حکم خمر استفاده می‌شود.
۲-اصل به معنای راجح و ظاهر. همانند این که حقیقت اصل مجاز است. مثلاً زمانی که امر دایر باشد بر این که کلامی را بر معنای حقیقی ان حمل کنیم یا معنای مجازی آن، حمل بر حقیقت اصل است.
۳-اصل به معنای دلیل یعنی کاشف از چیزی و راهنمای بدان چیز.. یعنی دلیل اثبات حکمی را همان اصل یا دلیل می‌گویند.
۴-اصل به معنای قاعده یعنی پایه‌ای که چیزی بر روی آن قرار می‌گیرد.
۵-اصل به معنای آن چیزی که برای تشخیص پاره‌ای از احکام ظاهری یا تشخیص وظائف مکلف در جایی که دسترسی به حکم واقعی میسر نیست قانونگذاری شده باشد. همچون اصل است استصحاب و اصل برائت.

فقه در لغت به معنای فهم دقیق است. زمانی که به غایت و ذات سخن‌ها و گفتار و کردار پی ببریم تفقه صورت گرفته است. فقه با گذشت زمان معنای محدودتری پیدا کرده است چنان‌که ابتدا به معنای احکام و دانش‌های اسلامی یعنی عقاید و اخلاق و احکام فقه به کار رفته است و بعد از آن فقه باز معنای محدودتری پیدا کرده است و به معنای علم به احکام شرعی فرعی از طریق ادله تفصیلی بکار رفته است .

📙💌 فایل های پیشنهادی جزوه پرو :

دانلود کتاب جزوه فارسی 3 دوازدهم PDF

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

توضیحات تکمیلی

نوع فایل

PDF

حجم فایل

2 مگابایت

تعداد صفحات

368 صفحه

نویسنده

محمد بخشی

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دانلود کتاب اصول فقه در بوته آزمون PDF”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *