دانلود کتاب قاموس الاعلام شمس الدین سامی جلد 5 PDF

60000تومان

پی دی اف کتاب قاموس الاعلام شمس الدین سامی جلد 5 ، برای دانلود کلیک کنید

دسته:

توضیحات

 کتاب قاموس الاعلام شمس الدین سامی جلد 5 PDF توسط وب سایت جزوه پرو برای شما عزیزان تهیه شده است ، کتاب قاموس‌الاعلام اثر شمس‌الدين سامي با ترجمه مهران است؛ اين اثر، نوعي زندگينامه و در عين حال يك كتابشناسي فرهنگي، تاريخي، و جغرافيايي به زبان تركي عثماني است.

قاموس الاعلام، مشتمل بر زندگينامه و شرح آثار رجال شرق و غرب، از طبقات مختلف و شرح شهرها و ممالك و غيره است  و به گفته خود سامي در زمينه تاريخ مشتمل است .

معرفي “كافّه اقوام و امم و انبيا، خلفا، صحابه، تابعين، رجال حديث، ملوك، امرا، وزرا، حُكّام، علما، فقها، اوليا، مشايخ، ادبا، شعرا، اطبا، مورخان، سياحان، اصحاب هنر، اشخاص موهومه اساطير” و شرح حال و آثار همه مشاهير “ازمنه قديمه و جديده” شرق و غرب كه زير نام كوچك نويسنده و نام پدر و سپس دوره زندگي نويسندگان آمده است .

اطلاعاتِ سرگذشتنامه‌ايِ مختصري درباره هر نويسنده دارد. در زمينه جغرافي نيز، اسامي تمامي “قطعات و ممالك كره ارض”، درياها، تنگه‌ها، جزيره‌ها، كوه‌ها، رودخانه‌ها، درياچه‌ها، دشت‌ها، شهرها و قصبه‌ها، و حتي قريه‌هاي نسبتآ بزرگ را با شرح موقعيت و طول و عرض جغرافيايي، وضع تاريخي و طبيعي، به‌ترتيب الفبايي در بر دارد.

سامي در پيشگفتار كتاب (افاده مرام) ، ضمن سپاسگزاري از سلطان وقت، عبدالحميد ثاني، در اهميت تاريخ و جغرافي و جدايي‌ناپذير بودن آن دو از يكديگر سخن مي‌گويد و مي‌افزايد: اسلاف ما، يعني “قُدَماي عُلماي اسلام” به اين دو فن توجه كرده و كتاب‌هاي زيادي در آن زمينه پديد آورده‌اند.

او به مهم‌ترين اين آثار، به‌عنوان منابع تأليف خود اشاره كرده و از دشواري‌هايي كه در راه تحقيق و تأليف داشته سخن به ميان آورده است.

مؤلف آن شمس‌الدين سامي است . در يانيه امروزه: يانيابه دنيا آمد و در استانبول درگذشت . وي پس از دوره ابتدايي، وارد مدرسه يوناني شهر يانيه شد و در آنجا زبان‌هاي يوناني، يوناني كهن، و ايتاليايي را فرا گرفت .

همزمان به يادگيري فارسي و عربي پرداخت؛ سپس به استانبول رفت و با سمت منشي دولتي مشغول به‌كار شد و فعاليت ادبي خود را در آن شهر آغاز كرد. آخرين سمت او سرمنشي‌گري كميسيون تفتيش عسكري بود .

سامي نويسنده‌اي جامع‌الاطراف و پركار بود و در حدود چهل اثر تأليف و ترجمه پديد آورد. مهم‌ترين اثر او قاموس‌الاعلام است كه در شش جلد و در مدت يازده سال تأليف و چاپ شده است.

مؤلف در اين باره مي‌گويد: “قاموس‌الاعلام، كه ثمره يازده سال سعي غيرمنقطع است، امروز بتوفيقه تعالي خاتمه يافت؛ و با عرض اعتذار قول مي‌دهد كه براي رفع قصور و نقصان، جلد ديگري تأليف كند”، كه البته عملي نشده است.

هدف مؤلف از تأليف قاموس، پاسخگويي به نيازي بوده كه در آن زمان نسبت به‌وجود دايره‌المعارف احساس مي‌شد.

📙💌 فایل های پیشنهادی جزوه پرو :

دانلود کتاب قاموس الاعلام شمس الدین سامی جلد 6 PDF

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

توضیحات تکمیلی

نوع فایل

PDF

حجم فایل

55 مگابایت

تعداد صفحات

808 صفحه

نویسنده

شمس الدین سامی

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دانلود کتاب قاموس الاعلام شمس الدین سامی جلد 5 PDF”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *